Laddar annons
8 Oct, 2012
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

LBS öppnar upp för fri vinannonsering inne på Systembolaget

Enligt alkohollagen ska särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter. Reklamen får inte vara uppsökande, påträngande eller uppmana till bruk av alkohol. Det här har länge varit ramarna som svensk dryckesnäring har fått arbeta inom. Vi glömmer ibland att det var så sent som 2003 som viss alkoholreklam ens blev tillåten i periodisk press. Men att i annonseringen visa tecken på minsta passion för sin produkt var då, och är fortfarande, olaglig. Inom kort kommer staten inte att kunna påverka majoriteten av reklamflödet till konsumenterna. Tekniken som möjliggör det kallas LSB (Location Based Services).

Location Based Services är ett relativt nytt begrepp som just nu sprids som en löpeld genom olika sociala medier. LBS är tekniken som gör det möjligt att ”Checka In” på din favoritrestaurang, eller på ditt gym, (en annan populär plats). Ofta genom Facebook och Instagram, eller Foursquare, som är ledande i utvecklingen idag. En smartphone och surfplatta uppkopplad till internet är allt som behövs. LBS började som ett sätt för att du själv skulle kunna se var dina vänner är just nu, och så att du själv snabbt skulle kunna kommunicera var du är och vad du gör just i detta nu.

Saken är den att det inte bara är dina vänner som kan vara intresserade av att du är på kvarterskrogen, eller dricker en bättre Champagne. Utan även krögaren och champagnehuset. Just nu pågår en utveckling där marknadsförare ”lyssnar av” vad som skrivs om en viss plats eller produkt och inom sekunder meddelar de som står bakom. Det vill säga var du är, och vad du skriver och platsen eller produkten. Inom vinbranschen finns det just nu bara ett företag (Vintank) som sysslar med detta, men de har redan tusentals kunder i form av vinerier.

Det här scenariot skulle mycket väl kunna utspela sig snabbare än vad du tror:
Tänk dig att du går in på ditt Systembolag och inom sekunder får en notifikation genom någon av dina appar, exempelvis Foursquare, om att det just nu är rea på Penfolds Rawsons Retreat årgång 2012. Men kanske inte för alla, bara för just dig. För att du nämnt vinet tre gånger den senaste månaden genom dina sociala medier. I kassan kostar vinet som vanligt, pengarna betalas istället in på ditt konto, direkt. Det här kommer alltså inte vara frågan om oönskad reklam så som vi har vant oss från konventionell media. Du kommer alltid att kunna ”slå av” notifikationer därför kommer företagen som kontaktar dig alltid att komma med genuint goda erbjudanden.

När du sedan går in på ICA får du en ny notifikation, det här gången recept och inköpslistor till rätter som passar vinet perfekt. Det här är inte Science Fiction, tekniken för allt detta finns redan och utvecklas fort.

Ett annat exempel skulle kunna vara att du twittrar om att vinet JP Chenet inte riktigt faller dig på läppen. En marknadsförare från vinimportören eller vinproducenten som sköter kommunikationen för detta varumärke kan då twittra tillbaka till dig som kund och försöka få dig nöjd på annat vis. Kanske genom någon form av återbetalning eller byte. Men frågan är om det inte skulle räcka med några väl valda, (och personliga!) ord från företaget självt. Det är vad jag kallar seriöst. Vem vet, kanske kommer du inte att avråda från en rekommendation när dina vänner frågar dig nästa gång? Trots att du själv inte var så förtjust.

Du kanske ställer dig frågandes till att vinerier och importörer skulle bry sig så mycket om sina kunder? Och sanningen är att om tekniken hade kommit för några år sedan hade ingen använt den på det här vinet. Men i dagens läge, med en hiskelig överproduktion av vin och tusentals nya varumärken som hamnar på marknader varje år, så är det skillnaden mellan succé och konkurs. Återkommande kunder som känner ett band med varumärket är viktigare än någonsin.

Vinbranschen har historiskt behandlat sina kunder illa, och gör det fortfarande. Traditionellt och till alla medel så har vinbranschen försökt utbilda konsumenter i vinkunskap, dem ska lyssna, och vi ska berätta exakt hur, och till vad de ska dricka våra viner. Vad vinbranshen borde göra, är istället att lyssna på sina konsumenter! LBS är en del i en modern marknadsföringsfilosofi som går ut på att lära känna konsumenten och lyssna. Istället för att prata. För dig som konsument kommer Systembolaget snart att förändras till den kreativa, fria och inspirerande miljön du önskar, för dig med smartphone vill säga.