Laddar annons
12 Jul, 2014

Italien och ekoviner ökar mest

När Systembolagets försäljningsstatistik nu redovisas för första halvåret 2014 är trenderna: Mycket stark ökning för ekologiska viner efter några svaga år, Italien krossar övriga länder när det gäller rödvinerna, försäljningen av ren alkohol står still, samtidigt som vi köper allt bättre och dyrare viner och vinkonsumtionen utjämnas långsamt mellan olika landsdelar. Vinförsäljningen är rätt annorlunda nu mot 2005.

Vin ökar lite, sprit minskar rejält

Vinförsäljningen på Systembolaget ökade obetydligt (0,6%) under första halvåret 2014, medan spritförsäljningen minskade substantiellt (3,3%). Inklusive starkölet så var försäljningen i ren alkohol oförändrad. Då är inte privatinförsel, restaurang konsumtion, distansförsäljning eller hemtillverkat vin medräknat. 1:a halvåret 2005 köpte vi 68 miljoner liter vin. I år blev försäljningen på Systemet 95 miljoner. En ökning med 40 % på nio år.

Italien den stora vinnaren i Sverige

Italien är numera den dominerande leverantören av vin till Sverige. Andelen fortsätter ändå att öka snabbt och är numera större än Sydafrika och Frankrike tillsammans. Argentina, Chile och Frankrike ökar också sina andelar. Sydafrika och Australien tappar mest. Om vi jämför över en nioårsperiod från 2005 är det en dramatisk ökning för Italien och en lika dramatisk nedgång för Spanien. För övriga länder är det måttligare förändringar.
























































































MARKNADSANDEL   för VIN exkl Starkvin
1:a halvåret Andel 2014 % Rank 2014 Andel 2005 % Rank 2005
Italien 27,3 1 17,0 2
Sydafrika 15,2 2 14,0 3
Frankrike 10,7 3 10,2 5
Spanien 9,7 4 17,7 1
Australien 9,0 5 10,4 4
Chile 7,5 6 8,5 6
USA 5,7 7 6,8 7
Tyskland 3,9 8 4,7 8
Argentina 3,5 9 1,5 11
Portugal 2,6 10 2,4 10


 Italien krossar övriga länder för rött

På totalen är Italiens ökade dominans tydlig. När det gäller röda viner är det rena utklassningen. I samma storleksordning som Tysklands utklassning av Brasilien i semifinalen i fotbolls VM. Italiens marknadsandel är nu nästan 40% för rött och forsätter att öka snabbt. Den är nu lika stor som 2:an Sydafrikas, 3:an Spaniens, 4:an Australiens och 5:an Chiles marknadsandel tillsammans. De övriga länder som också ökar sina marknadsandelar för röda viner är Chile, Argentina och Portugal.

Dyra viner ökar stadigt

Billiga flaskor minskar kraftigt och boxarna står still. Den del av vinförsäljningen som nu under en tid ökat snabbast är dyrare flaskor. De lite bättre vinerna vinner hela tiden allt fler konsumenter. Rent statistiskt blev det en extra ökning för viner över hundra kronor i år eftersom det infördes en höjd alkoholskatt som tog alla 99 kronors viner över hundringen.  Viner över 80 kronor per helflaska har ökat med 20-25 % under första halvåret i år. Jämför vi med försäljningen av dyrare flaskor år 2005 ser vi vilket helt annan vinkultur som utvecklats under de senaste nio åren.


































Försäljning i   liter (helflaskor)
Prisläge 2014 2005
80-89 kronor 6,2 milj. 1,56 milj.
90-99 kronor 4,1 milj. 1,21 milj.
100- kronor 5,8 milj. 1,41 milj
80-  kronor 16,1 milj 4,18 milj.


 

Det har verkligen hänt något. Viner över hundra kronor har gått från 1,4 miljoner liter per halvår till 5,8. Försäljningen av viner över 79 kronor har nästa fyrdubblats på nio år. För helflaskorna är nu nära hälften i prisläget 80 kronor och uppåt. I måttliga prislägen har priset inte ökat för konstant vinkvalitet under dessa nio år, så det ligger ingen inflationseffekt i siffrorna. Vi konsumerar allt mer och bättre viner. Sannolikt dels för att vi får det allt bättre ekonomiskt och dels för att vinkvalitet blivit viktigare för oss.

Vinförsäljningen utjämnas i Sverige

Traditionellt har den högsta vinförsäljningen varit i Mälardalen och folkrika centra i södra Sverige.  Under senare år har det skett en viss utjämning. Det är i län där man tidigare haft låg vinförsäljning som den ökat lite snabbare. Sverige håller på att bli mer homogent och mer kvalificerat i sin vinkultur.

 Dramatisk ökning av ekologiska viner 2014

Marknadsandelen för de ekologiska vinerna har nästan fördubblats under första halvåret i år i jämförelse med 2013. Nu är nästan en av tio flaskor eller boxar ekologisk. Den nivån har länge varit en intern målsättning hos Systembolaget och trots alla deras ansträngningar tidigare verkat omöjlig att nå. Ekovinerna började öka lite under slutet av 2013 efter två år av tillbakagång. Nu är ökningen urstark. Läs gärna mer här om de bästa ekologiska vinerna.