Nu har de allt fått till det, de fina slottsegendomarna i det ädlaste av alla vindistrikt, Bordeaux. Fast, det är inte årgången det handlar om utan webben. Eller är det båda? Slotten har gått live på Youtube för att visa upp årgång 2010. Filmerna visar på ett nytt grepp som är närapå kontroversiellt i ett distrikt som jag själv trodde vara fast cementerat vid 1900-talet. Youtubeklippen är producerade av den svenska importören Hjo Grosshandel och jag kan konstatera att budskap går fram. En dos värme, humor, fakta, kommers och allvar. Tummen upp!
Bra årgångar med den senaste, 2010, prisad mer än någon annan har skapat en nästintill hysterisk efterfrågan från kunder över hela världen. Utmärkande är det Kinesiska intresset vars marknad verkar vara omättlig. Många av dessa überviner går således just till Kina. Det innebär att tilldelningen till övriga länder minskar i det fall "vi inte köper de kvoter som givits oss"...såklart, business är det alltid. Men att stödköpa prestigefull Bordeaux kan ju tyckas vara väl magstarkt vore det inte så att budskapet skickades med humor.
Château Pontet-Canet
Christian Moueix
Domaine de Courteillac
Château Margaux
Château Pichon-Lalande
Château Cheval Blanc & Château d´Yquem
Château Mouton Rothschild
Château Beychevelle
Château Picque-Caillou
Château Cos d´Estournel
Château Pétrus
Château Pichon-Baron