Laddar annons
18 Apr, 2011
‱Uppdaterad:
6 Sep, 2023

The wine guy Ilkka

Ilkka SirĂ©n Ă€r finlĂ€ndare, ung, skĂ€rpt blogg- och twittrare. PĂ„ fem egna bloggar samt bloggande för andra fĂ„ngar han upp 200 000 lĂ€sare i veckan. Han brinner för att kommunicera med mĂ€nniskor om vin och kultur.  Och helst ska det vara bild, med andra ord -  film. Ilkka har startat eget produktionsbolag, ViiniTV.com. Han vill inte kalla sig journalist, - det skulle kunna urholka journalistens goda rykte sĂ€ger han.

För alla dem som trÀffat Illka Àr det mig veterligen ingen som inte kan skriva under pÄ hans professionalism, nyfikenhet och kunskap. Egenskaper som möjligen Àr en del av en personlighet och helt nödvÀndiga för en journalist som ska verka som en ambassadör, förmedlare och god berÀttare. Att han inte vill kÀnnas vid journalist hÀnger dÀrför pÄ nÄgot annat. Humor? Eller i min fria tolkning att Illka Àr en lika stark som diplomatisk person med ett fantastiskt driv och dÀrtill stort behov av frihet. NÀtet och Ilkka Àr alltsÄ lika med sant. En Àkta kÀrleksaffÀr skulle man kunna sÀga vore det inte sÄ att Ilkka redan Àr lyckligt gift.

ViiniTV.com har han lĂ€nkar samman med facebook, twitter till egna och andras bloggar och, voila, tittare och följare flockas. LĂ€sarna finns i Finland, Portugal, Tyskland och Sydamerika. SĂ„klart, i lĂ€ngden kan man (som enbart svensktalande) inte kolla pĂ„ de korta filmsekvenserna, tvĂ„ till fyra minuter lĂ„nga, och lyssna till finska utan att det blir; boooooring. Men Ă„ andra sidan, ibland spelar sprĂ„ket mindre roll. Man blir fĂ„ngad av bilderna och alla som gillar vin eller har den minsta lilla anknytning till Ă€mnet, besökt en vingĂ„rd eller ett vinomrĂ„de kan inte annat Ă€n ryckas med. Idag gör han texter och tal i filmerna pĂ„ engelska. Tur det.

Ilkka började producera korta videosekvenser 2009. Filmerna lockade framförallt yngre vinĂ€lskare, -It started like an underground movement, som han sĂ€ger sjĂ€lv. De som följer Ilkka Ă€r mellan 20 till 35 Ă„r och finns i stĂ€derna Helsingfors, Tampere, Lissabon, Hamburg eller Sao Paolo.

Hur kommer det sig att du lyckats fÄ sÄ mÄnga mÀnniskors uppmÀrksamhet?
- Jag började skriva pÄ finska. Jag intervjuade olika personer om deras favoritviner, vinvanor och vintips. Mina intervjupersoner var, för mÄnga, kontroversiella i sin profession. Bland andra, porrstjÀrnor.

NÀr startade ditt intresse för vin?
- NÀr jag var 17 Är drack jag i stort sett ingenting. Min Àldre bror var vinintresserad. Jag fÄngades av kulturen, miljön, mÀnniskorna och maten som hör till vinet. LÀgg till att jag Àlskar att resa och att jag Àr nyfiken. SÄ jag lyckades boka in mig pÄ en provning dÀr avgiften var 4000 euro. Jag var i himmelriket, bland de stora, internationellt kÀnda vinjournalisterna som Jancis Robinson med flera.
- Jag tyckte ocksÄ att det skulle finnas ytterligare en kanal för vinintresserade Àn MunskÀnkarna i Finland. De har sitt forum vilket Àr toppen men det passar inte in pÄ mig.

Vad Àr ditt tips för att locka och behÄlla lÀsare?
- I alla lÀgen, och alltid Àr jag sÄ transparent som det bara gÄr. Jag utger mig inte för att kunna eller veta allt. Det jag skriver och de Äsikter jag har Àr det jag vet och kan, just nu. Kommer en lÀsare med en ny uppgift Àr jag glad att de vill dela med sig. Nu Àr det sÄ mÄnga som följer konversationerna sÄ uppdatering av information Àr varken dramatiskt eller konstigt. Jag bjuder in lÀsarna till mitt vin-intresse och till att lÀra mer om vin tillsammans med mig. Om man utger sig för att kunna saker och ting och det senare visar sig att sÄ inte Àr fallet, lÀr bloggen dö.

Finns det nÄgot negativt i att vara online dygnet runt?
- So far, nope! Absolut inte!

Om du inte vill kalla dig journalist, vad Àr du dÄ?
- Precis, jag vill inte spoliera den goda innebörden som ligger i ordet journalist. Jag sÀger hellre att jag kommunicerar om vin. Anledningen Àr att jag: 1) inte duger som skribent 2) vill vara online, i bild som video för att jag tycker att det Àr bÀttre. FrÄgar du mig Àr det sÄ mÀnniskor kommunicerar och det Àr sÄ information kommer förmedlas i framtiden.

Kan du leva pÄ det du gör?
- Banners just don’t look cool!
Och nej, jag har ingen affÀrsplan (egen anmÀrkning: oops, starta eget konsulternas mardrömsingÄng). Reklambanners ser inte bra ut. Jag vill ha och det mÄste vara, enkelt. Jag gör vad nÀrhelst jag vill. ViiniTV.com genererar andra projekt dÀr jag kan ta betalt, jag organiserar och hÄller provningar samt konsultar.

Hur ser du pÄ framtiden, vad Àr ditt mÄl?
- Jag vill göra vin till populÀrkultur!

Vill du följa Ilkka, Ă€r adresserna hĂ€r till Twitter och Facebook. ViiniTv hittar du hĂ€r pĂ„ Twitter och pĂ„ Facebook .

Grabben Ă€r 24 Ă„r gammal och har som sagt var bara börjat, -  go Ilkka go!