Vivino - gör konsumenter till vinkritiker och vinkritikern arbetslös
Står du på Systembolaget och söker efter vintips ibland? Utstrålar killen i kassan samma förtroende som spökalkisen på bänken utanför? Då kan du slå på den nya appen Vivino, och enkelt scanna av etiketten på vinet du är intresserad av. Vivino försöker då hitta vinet i databasen med över 500.000 viner, som även växer varje dag. På några sekunder kan du numera alltså få reda på hur nöjda tidigare kunder är. Om du bestämmer dig för att "slå till" så kan du spara dina viner i Vivino med ett enkelt bedömningssystem så att du kommer ihåg om du gillade det eller om du hellre vill ha något annat.
För er som har bekantat er med appdjungeln kan jag säga att Vivino är som ett Shazam för viner, i framtiden kanske det kan bli självaste IMdb för vin. Med över 1000 nedladdningar om dagen, är det tydligt att det finns ett sug att på ett enkelt sett arkivera sina tidigare viner. Dels för att komma ihåg vad man gillar, och dels för att inte falla på samma vinsten med än en gång.
För människor under 40 år så är numera hela 70% av den text som läses på nätet skriven av någon de känner. Sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter har förändrat sättet som vi kommunicerar och konsumerar mediaprodukter. Nu när konsumenter enkelt kan kommunicera med varandra och få fram kvantifierade data om vad andra konsumenter tycker så minskar behovet av professionella vinkritiker. Alla talar om vem nästa Robert Parker kommer att bli, jag tror att han mycket väl redan kan vara här..
Vivino finns för Iphone, Android, Blackberry och Windows Phone.