Fram till år 2010 ska 2000 tidigare utsatta ungdomar läras upp till vinkypare, sommelierer, i Sydafrika. Sponsor av projektete är landets vinnäring som tillsammans med WOSA driver projektet.
Ungdomarnas utbildning finansieras genom att vinhusen tagit fram och buteljerat ett rött vin, Fundi, som dekoreras med en berlock av lokalt hantverk (fler personer får arbete). Vinet säljs nu till förmån för ungdomarnas utbildning. Att det är ett vinn-vinn förhållande är klart, om fler proffs arbetar med presentation av en av landets stora exportprodukter, vin, gynnar det näringen i stort. Att enskilda personer kan få en yrkesutbilding gynnar såväl den enskilda individen som samhället.
I Sverige går Fundi bara att köpa via Systembolaget och ett beställningsförfarande då importören och WOSAs svenska representant fått till svar att Systembolaget inte bedriver social verksamhet. Hoppsan! -varför fortsätter de, Systembolaget menar att de inte kan frångå några som helst rutiner eller andra regler för att lansera vinet i det ordinarie sortimentet. Bra förvisso med tanke på mutor etc men med åtanke att hela inköpsproceduren är modulstyrd och planlagd långt i förväg är det en omöjlig situation för nyheter att ta plats på den svenska marknaden då monopolplanen redan är spikad och lagd månader/år i förväg.
Hur vinet smakar? Mycket bra och utan några "om" eller "men" eller "om ni servererar det till". Det smakar helt enkelt mycket bra.
Köp vinet helst om sex flaskor per beställning för att hålla nere importörens fraktkostnad, vilken tär på marginalen och på intäkten som kan användas på ett mycket bättre sätt än till "transportkostnader".
501212-01 Fundi 2006, 164 kr
2006an är aningen torrare i frukten och där rökigheten märks en aning mer än jämfört med 2007. Tydlig landsprägel. Välgjort vin.
Betyg: 4
501213-01 Fundi 2007, 164 kr
Smak av mörka bär och frukt. Svartvinbärssylig stramhet, inslag av kakao och fat. Spänstig, lång eftersmak.
Betyg: 4+
Wines of South Africa, WOSA, är en icke inkomstdrivande och självständig organistation vars viktigaste uppgift är att marknads-föra exporten av sydafrikanska viner på de största internationella marknaderna.