I början av november skrev Vinbanken om kvinnorna som lessnade på mansdominansen i ölbranschen och beslöt sig för att brygga ett eget öl. Siktet var inställt på Systembolaget i februari och deras namn, 'We can brew it' fastnade på näthinnan.
Nu är det februari. Hur gick det med planerna?
– Alldeles utmärkt, berättar bryggare Thomas Bingebo på Oceanbryggeriet, som ställde sina lokaler och sin utrustning till förfogande för Felicia Nordström, Elin Carlsson och nio andra kvinnor på offensiven.
Ölet som döptes till "We can do it", har lanserats måndagen den 2 februari i tio systembutiker i Göteborgs innerstad – men kan beställas till hela landet.
– Vi har sålt det på fat på pubar i stan ända sedan första brygden, berättar bryggare Bing – och det har mottagits långt över förväntan.
Framöver ska det säljas lokalt i Göteborg i minst ett år. Men hur mycket?
– Vi har bryggt fem, sextusen liter så här långt. Men vi har tryckt upp 32 000 etiketter..., ler Bingebo.
Tanken med ölet – vars namn blev ett plagiat på den klassiska amerikanska affischen under andra världskriget, då kvinnor klev in och tog stort ansvar i den tunga industrin – var att det skulle bli en pale ale med måttlig alkoholhalt men med stor beska, som både män och kvinnor kan gilla. Alltså INTE ett förment "tjejöl" utan vare sig kropp eller humle.
Men en ännu större tanke var att bevisa för griniga gubbar och skäggiga hipsters att ölmarknaden också omfamnar kompetenta kvinnor.
Lite ironiskt var det att just en sån grinig gubbe – eller möjligen skäggig hipster – omedelbart skev ett blogginlägg (under pseudonym, förstås) om saken på en sajt, där han i förklenande ordalag dissade projektet.
Ett självmål, utan att veta om det.
We can do it recenseras bland andra februarinyheter den 3 februari på vinbanken.se
Författare: Thomaz Grehn