WE CAN BREW IT!

Favoritmarkera

Efter femtioelfte “men lilla gumman, vad kan du om öl – kan du hämta honom där, så jag får beställa”, fick Felicia Nordström nog. Hon samlade ett gäng på tio kvinnor för att göra nåt åt mansgriseriet i ölsvängen.

Söndag 2 november blev en märkesdag. Då genomförde de elva premiärbrygden av “We Can Do It!”

En hyllning till de många, men dessvärre osynliga, kvinnorna på den svenska ölscenen.

WeCanBrewIt-484

Skotta drav blev “vinstlotten” för Sara Lian, en av två som lottades ut på facebooksidan FemAle, och som tog sig ända från Åre till Göteborg, för att vara med om evenemanget.

Anledning till öl  brygd av tjejer

Har man jobbat i flera år som bartender på ett av Göteborgs främsta ölhak – Ölrepubliken – och brinner för malt och humle, kan man bli rätt trött på gubbar som inte tar en på allvar. Och inte övriga kvinnor – eller deras smak – heller, för den delen.

– Värst är män i 55-årsåldern som noga väljer ut en exklusiv öl till sig själv och sedan rundar av med “å så ska frugan ha en öl också, ta nåt lätt, vadsomhelst, vad ni nu har…”, säger Felicia.

Med unga män, ofta med generös hårväxt i ansiktet, är det lite annorlunda.

– Hipsters vill gärna nita mig med luriga frågor om udda ölsorter, men de brukar inte lyckas så bra…

Även om hipstern i fråga till slut sitter med skägget i brevlådan är det en märklig ordning, det där att öl tycks bestå av malt, humle, jäst, vatten – och genus, funderade Felicia Nordström.

En manschauvinistisk inställning att ruttna rejält på.

WeCanDoIt-WeCanDoIt

Etiketten till nya “tjejölet” (om det är ett sånt) är en parafras på en klassisk amerikansk affisch från 1943. Affischen var en del av krigspropagandan. Avsikten var att stärka arbetsmoralen bland kvinnor inom den tunga industrin. Sedan dess har varianter av affischen använts för att framföra olika feministiska budskap.

 

Ölet ska vara en pale ale med bra beska

Hon kontaktade Elin Carlsson, som energiskt driver en välbesökt kvinnlig ölsida på Facebook med det göteborgsvitsiga namnet FemAle, samt vännen Thomas Bingebo, bryggaren på Oceanbryggeriet. Bryggare Bing öppnade gärna dörren för Felicia och Elin, som presenterade idén att brygga ett … tjejöl?

– Nej, inte om man med tjejöl menar ett blaskigt öl, typ Sol eller Corona, berättar Elin. “We Can Do It!” blir en klassisk pale ale. Sant är att ölet blir något alkoholsvagare (4,6%), men med kropp och fyllighet av generöst med malt.

Och rejäl beska ska det bli. Humlesorterna Galaxy och Cascade förväntas ge uppåt 65 bitter units.

– Det är en myt att kvinnor inte gillar beska. Det är tvärtom, säger Elin. “We Can Do It!” ska bli ett öl för alla, men symbolvärdet ligger i att ölet är bryggt av kvinnor.

WeCanBrewIt-492

Felicia Nordström och Elin Carlsson. Eldsjälarna bakom “We can do it”.

Vilka är bryggartjejerna We Can Do It

Bryggargänget drog Elin och Felicia ihop dels från FemAle-gruppen, dels bland sanna ölentusiaster (som fått hedersnamnet kroghjältar) och dels från en tävling på Instagram, där det gick ut på att lägga upp en selfie i ölmiljö. Upphovskvinnorna till de två bästa bilderna blev inbjudna till bryggningen. För Kajsa Eklund var det ingen lång resa till Oceanbryggeriet, eftersom hon bor tvärs över gatan. Sara Lian fick däremot ta sig till Göteborg från Åre.

– Det var det värt, tyckte Sara, som pluggar till ölsommelier – och fick lite praktisk erfarenhet genom att skotta drav. (Det är det verkliga grovgörat i ett bryggeri – att med skyffel gräva ur mäskpannan från blöt, tung, urlakad malt.)

WeCanBrewIt-475

En stark elva. Felicia Nordström och Elin Carlsson, på stegen, utbringar en skål för premiärbryggningen av “We can do it!”. De nio övriga som deltog på Oceanbryggeriet: Evelina Wångberg, Camilla Ernvid, Ulla Johansson (kroghjälte, alla Göteborgspubars favoritgäst), Kajsa Eklund, Sara Lian, Rebecka Singerer, Louise Skoog, Emma Henriksson och Therese Mortensen.

 

När kan vi smaka ölet

Premiärbrygdens volym blir 1 600 liter på flaska och fat. 17 november blir det premiär på pub. Åtta, nio bryggningar senare – i februari – ska ölet lanseras på Systembolaget.

Och sen?

– Blir det lyckat, har vi idéer om andra projekt, säger Felicia Nordström. Vad sägs om ett Pride-öl, ett HBTQ-öl, ett öl där vinsten går till Barncancerfonden, etcetera …

 

 Huvudbild: Felicia Nordström och Elin Carlsson. Eldsjälarna bakom “We can do it”.  I bakgrunden: Oceanbryggeriets Thomas Bingebo.

Mer att läsa om originalet för etiketten finns på Wikipedia.

Kommentera

  1. Lena Tunberg
    5 november 2014

    Jätterolig läsning! Blir ett kanonöl!

    • Elke Jung
      5 november 2014

      Can’t wait!

  2. else-marie
    7 november 2014

    Vill önska dej lycka til !! Möt tjafset med glädje humor och kunskap,så får du kul på vägen.