Laddar annons
15 Nov, 2010
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Återigen stoppas ett vin-på första försäljningsdagen

Pressmeddelandet kom nu, en timme efter att butikerna öppnat och nämnda vin skulle lanseras. Oavsett om anledningen är aldrig så god, att inköpsprov ej stämmer med levererad kvalitet, är hanteringen av situationen inte okej. Hur kan det komma sig att Systembolagets "kontrollfunktion" är så bristfällig att man upptäcker oegentligheter i ett så sent skede att varan redan är i butik (eller borde vara det i a f)? Vilken annan livsmedelsbutik hanterar sin produkter, leverantörer och samarbetsparter lika taffligt som Systembolaget? Det kan bara fungera för att det är ett monopol, försäljningsalternativen är noll eller få och reflektionen kan inte vara annan än att nämnda bolag saknar rutiner för att säkerställa kvalitet på ett professionellt sätt samt att en fungerande kontroll- kvalitetssäkringshantering är obefintlig. Botten. Kanske är kvalitetsfrågan ett (av många andra) heta ämnen att nämna som förbättringscase i den förslagstävling som rullar i TV(kommersiell kanal såklart)...en kampanj som finansieras med dina och mina skatte/pengar. Och för övrigt, ska monopol bedriva opinionsbildning i syfte att stärka sin position?

Vinet är:

94865 Roncolato Amarone, Amarone della Valpolicella Italien, 175 kr

Druvor: 50% corvina, 25% corvinone, 20% rondinella, 5% oseleta.
Smak: Medel/fyllig. Mörk frukt, bitter choklad, kaffe, lakrits, plommon och körsbär. Fat.
Passar till: Älgstek, rådjurskotletter, lamm.
Omdöme: Kvalitetsvin. Mörk, kärnig i lättsam amaroneförpackning.
Betyg: 4

Vinet var tidigare med på Vinbankens topplista.

F o m idag, 2010-11-21, har jag lagt tillbaka rätt druvsort. Felet låg hos undertecknad som helt enkelt lagt in fel druvor på "fel" vin.