Laddar annons
Konstprojekt ska få fler att få upp ögonen för Riojahuset Faustino
20 Oct, 2025

Konstprojekt ska få fler att få upp ögonen för Riojahuset Faustino

Vad har konst och vin egentligen gemensamt? Enligt det stora Riojahuset Faustino så är det mer än vad man anar. I en ny kampanj som heter ”There are faces you never forget” porträtterar de nu fem svenska profiler i ett unikt konstprojekt som hade premiär i Sverige 9 oktober. 

Du känner kanske igen den grå flaskan med den gula stora etiketten och det tydliga porträttet på en man i mitten. Faustino I är en av Sveriges mest sålda Rioja Gran Reserva, och nu vill vinhuset få fler att få upp ögonen för vinhuset genom att lansera en världsomfattande kampanj som heter ”There are faces you never forget”. I september 2024 startade kampanjen på hemmaplan i Spanien, och syftet med den är att anspela på just det välkända porträttet som syns på Faustinos flaskor. 

Flaskan med Rembrandts porträtt av Faustino har legat till grund för kampanjen.
Flaskan med Rembrandts porträtt av Faustino har legat till grund för kampanjen.

Det är ett porträtt som Rembrandt målat och som föreställer en handelsman av linne, Faustino Nicolaes van Bambeeck. Porträttet på handelsmannen har varierat i storlek på flaskorna genom åren, men det har aldrig förändrats ända sedan den första årgången av Faustino I släppte på marknaden 1964. Förra året var 60-årsjubileum av den första årgången, därav att utställningen hade premiär då i Spanien. Nu har den dock kommit till Sverige, Stockholm och Wetterling Gallery vid Kungsträdgården. 

– Det är exakt det här vi gärna vill lyfta med den här kampanjen. På samma sätt som porträttet på Faustino blivit väldigt välkänt så ville vi lyfta andra personer som stått för inspirerande saker här i Sverige, säger Maru Sampedro från Faustino. 

Annat format på den svenska kampanjen

Den svenska kampanjen har nämligen ett lite annat format än de övriga länderna där den lanserats. Man har varit tvungna att ta ett nytt grepp. I övriga länder har Faustino I-flaskorna synts ihop med modeller som hållit i dem, men på grund av juridiska skäl får man inte marknadsföra alkohol ihop med människor på det sättet. Därför valde man att framhäva fem olika människor och deras historia i det här unika konstprojektet. 

Titti Qvarnström, Freddy Clue, Annika Dopping, Tess Asplund och Babak Azarmi.
Titti Qvarnström, Freddy Clue, Annika Dopping, Tess Asplund och Babak Azarmi.

– Vi valde fem människor med olika bakgrund men med intressanta historier att berätta. Varje människa tycker vi symboliserar just det här med ”There are faces you never forget” på ett riktigt bra sätt, säger Gerard Higgins som arbetar hos importören av Faustino, Philipson Söderberg, och som är en av personerna som styrt upp kampanjen. 

"Väldigt ovanligt att se sig själv på det här sättet"

Bland människorna som porträtterats av fotografen Sotarn hittar vi Annika Dopping, Freddy Clue, Tess Asplund, Babak Azarmi och Titti Qvarnström. 

– Det är väldigt ovanligt för mig att se sig själv på det här sättet, men jag tycker det är en väldigt intressant kampanj och väldigt roligt att få vara en del av den, säger Titti Qvarnström som är Sveriges första kvinnliga Michelinbelönade kökschef. 

Personerna som porträtterats i konstprojektet

  • Freddy Clue, folkmusiker och designer
  • Annika Dopping, programledare och utbildare
  • Tess Asplund, aktivist
  • Babak Azarmi, kreatör
  • Titti Qvarnström, matinspiratör och kock