Sommarsäsongen innebär att Oppigårds utanför Hedemora i Dalarna växlar upp med guidade visningar och sommarpub. I år är det annorlunda.
Oppigårds Deep Belgisk Blonde, historien om hur en ny öl kom till. Bryggeriet har mycket att göra nu och det beror inte bara på tillströmningen av besökare på grund av pandemi (reserestriktioner) eller att det är vackert väder. Anledning är snarare att bryggeriet lanserar en helt ny öl, en ljus ale i belgisk stil.
Sommar på Oppigårds
Aktiviteten under sommaren är vanligtvis hög på Oppigårds. Det är nu man slår upp dörrarna till bryggeriet med visningar och erbjuder provningar i puben som är en årligen återkommande populär, lokal happening. Under sommaren erbjuds bra tillfällen att lära känna bryggeriet helt enkelt.
Visningarna är också välkomna avbrott för personalen att möta intresserade konsumenter, ölälskare och träffa dito ölnördar. Men i år är det sig ändå inte likt.
Högtryck i bryggeriet
Om sommaren 2020 blir ett rekordår för bonusaktiviteterna, sommarpub och bryggerivisningar, återstår att se. Men en sak är klar, Oppigårds brygger öl som aldrig tidigare.
Försäljningen som huvudsakligen sker till Systembolaget går nämligen som tåget. Inte konstigt menar säkert ölentusiasten som lyfter kvalitet och personlighet som fullgoda anledningar. Ett avgörande skäl är begränsningarna vi nu vant oss vid. Som strikta reserestriktioner vilket direkt utesluter gränshandel och tax-free. Kvar är inga svenska alternativa inköpsställen för alkoholdrycker jämte monopolet, Systembolaget.
När Systembolagets försäljning rusar gäller det för bryggerinäringen att hänga med. Även för Oppigårds. Hur var det då med tajmingen att lansera ett helt ny öl, under sommaren när bryggeriet dessutom redan går för fulla tankar.
- Det är perfekt att lansera en ny öl nu som smakmässigt går hand i hand med sommarsäsongen, säger Björn Falkeström, ägare av Oppigårds.
Det nya ölet har fått namnet Deep efter gruvan i Garpenberg. I begynnelsen fanns en tanke om att lagra öl i gruvan men av det blev inget. Att bryggeri Oppigårds är kända för ganska mörka, smakrika öl av ale-typ hindrade inte heller ägaren Björn Falkeström från att tillverka en ljus ale i belgisk stil.
- Det har dröjt länge innan jag kunde förverkliga idén av den ljusa alen i belgisk stil. Kryddig och lätt söt, precis så som smaken etsat sig fast i minnet från resan till Belgien (tidigt 90-tal).
Oppigårds Deep Belgisk Blonde
Björn berättar mer om resan han gjorde till Europas många öldestinationer, kända och mindre kända. Tillbaka i Hedemora startade han Oppigårds Bryggeri 1996.
Under 1980-talet bryggdes uteslutande ljusa lageröl av internationell stil i Sverige. Inte konstigt således att smakrika ales gjorde dundersuccé men det var verkligen inte något som Oppgårds hade planerat, konstaterar Björn.
- Jag kände knappt till någon annan stil av öl än den ale som jag själv bryggde i början. Vändpunkten kom på den där resan till Belgien, precis innan vi startade Oppigårds.
I Belgien öppnades en ny värld av öl upp med smaker vi aldrig tidigare upplevt eller ens kände till. En ljus, elegant kryddig, belgisk blonde är härligt lättdrucken. Föga förvånande för de initierade men där och då blev Falkeström helt såld.
- Att vårt nya bryggeri Oppigårds slogan skulle vara ’öl i belgisk stil’ tog vi samtidigt. Men ärligt, det har tagit tid att leva upp till den, skrattar Björn.
Recension av Deep Blonde Ale som nu är i beställningssortimentet
1. Oppigårds Deep Blonde Ale (81325)
Hedemora kommun Dalarna, Sverige, 19,70 för 330 ml burk + 1 kr pant
Alkohol:7%
Färgen är gul, gyllene och lite dimmig. Doften är tydligt kryddig, och frisk av citrus och lime.
Smakrik och torr men med söta, fruktiga drag av persika och mogen grape, en touch av honung och citrus, tydligt kryddig och med en distinkt skjuts alkohol som bär fram smaken. Oppigårds signum (för mig) är det krämiga skummet som är som pricken över i och ger ölet en textur. Stilen innebär traditionsenligt en högre grad alkohol (möjligen lite i överkant för mig personligen som gillar 'fegis-öl, dvs runt 4 procent')
Betyg: 4
Kolla gärna in filmen från Vinbankens besök hos Oppigårds i februari 2020.