Laddar annons
18 Apr, 2011

The wine guy Ilkka

Ilkka Sirén är finländare, ung, skärpt blogg- och twittrare. På fem egna bloggar samt bloggande för andra fångar han upp 200 000 läsare i veckan. Han brinner för att kommunicera med människor om vin och kultur.  Och helst ska det vara bild, med andra ord -  film. Ilkka har startat eget produktionsbolag, ViiniTV.com. Han vill inte kalla sig journalist, - det skulle kunna urholka journalistens goda rykte säger han.

För alla dem som träffat Illka är det mig veterligen ingen som inte kan skriva under på hans professionalism, nyfikenhet och kunskap. Egenskaper som möjligen är en del av en personlighet och helt nödvändiga för en journalist som ska verka som en ambassadör, förmedlare och god berättare. Att han inte vill kännas vid journalist hänger därför på något annat. Humor? Eller i min fria tolkning att Illka är en lika stark som diplomatisk person med ett fantastiskt driv och därtill stort behov av frihet. Nätet och Ilkka är alltså lika med sant. En äkta kärleksaffär skulle man kunna säga vore det inte så att Ilkka redan är lyckligt gift.

ViiniTV.com har han länkar samman med facebook, twitter till egna och andras bloggar och, voila, tittare och följare flockas. Läsarna finns i Finland, Portugal, Tyskland och Sydamerika. Såklart, i längden kan man (som enbart svensktalande) inte kolla på de korta filmsekvenserna, två till fyra minuter långa, och lyssna till finska utan att det blir; boooooring. Men å andra sidan, ibland spelar språket mindre roll. Man blir fångad av bilderna och alla som gillar vin eller har den minsta lilla anknytning till ämnet, besökt en vingård eller ett vinområde kan inte annat än ryckas med. Idag gör han texter och tal i filmerna på engelska. Tur det.

Ilkka började producera korta videosekvenser 2009. Filmerna lockade framförallt yngre vinälskare, -It started like an underground movement, som han säger själv. De som följer Ilkka är mellan 20 till 35 år och finns i städerna Helsingfors, Tampere, Lissabon, Hamburg eller Sao Paolo.

Hur kommer det sig att du lyckats få så många människors uppmärksamhet?
- Jag började skriva på finska. Jag intervjuade olika personer om deras favoritviner, vinvanor och vintips. Mina intervjupersoner var, för många, kontroversiella i sin profession. Bland andra, porrstjärnor.

När startade ditt intresse för vin?
- När jag var 17 år drack jag i stort sett ingenting. Min äldre bror var vinintresserad. Jag fångades av kulturen, miljön, människorna och maten som hör till vinet. Lägg till att jag älskar att resa och att jag är nyfiken. Så jag lyckades boka in mig på en provning där avgiften var 4000 euro. Jag var i himmelriket, bland de stora, internationellt kända vinjournalisterna som Jancis Robinson med flera.
- Jag tyckte också att det skulle finnas ytterligare en kanal för vinintresserade än Munskänkarna i Finland. De har sitt forum vilket är toppen men det passar inte in på mig.

Vad är ditt tips för att locka och behålla läsare?
- I alla lägen, och alltid är jag så transparent som det bara går. Jag utger mig inte för att kunna eller veta allt. Det jag skriver och de åsikter jag har är det jag vet och kan, just nu. Kommer en läsare med en ny uppgift är jag glad att de vill dela med sig. Nu är det så många som följer konversationerna så uppdatering av information är varken dramatiskt eller konstigt. Jag bjuder in läsarna till mitt vin-intresse och till att lära mer om vin tillsammans med mig. Om man utger sig för att kunna saker och ting och det senare visar sig att så inte är fallet, lär bloggen dö.

Finns det något negativt i att vara online dygnet runt?
- So far, nope! Absolut inte!

Om du inte vill kalla dig journalist, vad är du då?
- Precis, jag vill inte spoliera den goda innebörden som ligger i ordet journalist. Jag säger hellre att jag kommunicerar om vin. Anledningen är att jag: 1) inte duger som skribent 2) vill vara online, i bild som video för att jag tycker att det är bättre. Frågar du mig är det så människor kommunicerar och det är så information kommer förmedlas i framtiden.

Kan du leva på det du gör?
- Banners just don’t look cool!
Och nej, jag har ingen affärsplan (egen anmärkning: oops, starta eget konsulternas mardrömsingång). Reklambanners ser inte bra ut. Jag vill ha och det måste vara, enkelt. Jag gör vad närhelst jag vill. ViiniTV.com genererar andra projekt där jag kan ta betalt, jag organiserar och håller provningar samt konsultar.

Hur ser du på framtiden, vad är ditt mål?
- Jag vill göra vin till populärkultur!

Vill du följa Ilkka, är adresserna här till Twitter och Facebook. ViiniTv hittar du här på Twitter och på Facebook .

Grabben är 24 år gammal och har som sagt var bara börjat, -  go Ilkka go!