Laddar annons
21 Jul, 2012

Undvik Kändisviner!

Numera finns det viner med namn av typen; KISS, AC/DC, Motörhead, Elvis och några svenska kändisar från fotbollsvärlden och TV. Dessa kändisviner är genomgående usla och ändå ganska dyra. Hur kommer det sig att sådana skitviner kan kvalificera sig till Systembolagets ordinarie sortiment?

Vin är en exklusiv vara som ibland säljs genom att någon kändis som inte i sig har med vin att göra får vara varumärke för vinet. Det visar sig att en rätt många då köper vinet utan tanke på kvaliteten. Det fanns för länge sedan en amerikansk TVserie som utspelades kring en vingård i Kalifornien. Serien hette Falcon Crest. Så småningom lanserades ett vin, som inte hade ett dyft med scenerna i såpan att göra, med viss framgång även om det var ett uselt vin.
På Systembolaget finns nu ett vin som heter Elvis The King Cabernet S för 109 kronor som är riktigt dåligt, men säljer tydligen hyggligt på namnet. Det kom i ny årgång för en tid sidan och var om möjligt sämre än förr. Det finns en kundkrets för ett skitvin när det heter Elvis, även över 100 kronor.

Heavy Metal och Hårdrock fans verkare vara särskilt utsatta för denna typ av vinlurendrejeri. Det engelska bandet Motörhead tuffar på i ordinarie sortiment med en förfärlig australiensisk Shiraz för 119 kronor. De har sålt över 30 miljoner skivor sedan 1975 och nu säljer de sitt namn att sätta på skräpvin i stora upplagor. Ännu mer uppseendeväckande är att hårrdrockarna AC/DC nu har lyckats få in tre viner på Systembolaget. En halvdålig Cabernet, en riktigt dålig Shiraz och en usel Chardonnay. I Beställningssortimentet har de också en dålig Sauvignon Blanc från Nya Zeeland. Alla kostar 119 kronor och ingen är värd det. Reklamfolket har döpt vinerna efter gruppens album som Highway to Hell, Hells Bells, Back in Black etc. Det verkar ge extra försäljning.

KISS Zin Fire Zinfandel är en mycket tveksam Zinfandel för 99 kronor. Firman som står som ansvarig för skräpet kallar sig Rock 'n' Wines. KISS startade liksom AC/DC sitt band 1973. Sedan dess har de sålt 100tals miljoner skivalbum. Men det gör ju inte vinerna bättre. Rockgruppernas anknytning är ju bara ett rent reklamjippo. Varför funkar sådana enkla reklamtrix för dåliga viner på halvgamla hårdrockare?

Här i Sverige har det på samma sätt lanserats en del ”svenska” kändisviner. Just nu finns två rätt tveksamma viner i Glenn Strömberg Collection. För 102 kronor erbjuds fotbollskändisens Soave respektive Bardolino från Veneto för 102 kronor flaskan. Båda är stolpskott i vinvärlden. Skådespelaren och matbusen Per Morberg har fått in en dålig Cabernet från Chile i ordinarie sortiment för 103 kronor. I Beställningssortimentet finns ännu sämre rosé och vitt vin under etiketten Per Morberg Collection.

De här kändisvinerna skall inte blandas ihop med att några seriösa mat och vinpersonligheter också har egna utvalda viner från bra producenter. Ett bra exempel är t ex Erik Lallerstedt’s Champagne som görs av det utmärkta lilla champagnehuset Deibolt-Vallois, för klart prisvärda 289 kronor. Det är något helt annat än kändisviner utan egen kvalitativ kunskap på området och vanligen inte heller någon egen insats annat än att låna ut sitt namn mot betalning.

Varför tar då Systembolaget in sådan kändissmörja i sitt sortiment? Svaret är att de gör de inte. De har inte valt ut dessa skitviner utan det är via stor försäljning i Beställningssortimentet som de kvalificerar sig till ordinarie sortiment. Skyll inte på Systembolaget de kan inte göra något åt att fansen till den milda grad gillar sina stjärnor, att de är villiga att köpa vilket vin som helst med deras namn på.

Här finns utrymme för en smart affärsidé. Varför inte sälja bara etiketterna med rockbanden på för en rejäl slant. Då slipper fansen att dricka skitvin. De kan köpa ett bra vin, lägga till etikettkostnaden och klistra på etiketten på en bra vin. Då får gruppen sina pengar, fansen sina etiketter och dessutom kan man dricka riktigt bra viner. I praktiken är det ju så det går till nu fast det är en producent eller distributör av usla viner som köper etiketterna. Sedan tvingar man fansen att dricka skräp.

Kändisviner verkar mest finnas för att lura folk att köpa dåliga viner dyrt. Viner med kändisnamn utan välrenommerat namn i vin eller mat branschen betyder så gott som alltid skitvin till rejält tilltaget pris. Är det OK för Dig om Du får Din kändisfavorit på etiketten så är det utmärkt. Många skulle nog känna sig lurade om de visste hur de blir bedragna på justa viner, genom att man utnyttjar att de är svaga för någon kändis.