22 Sep, 2016
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

Pressmeddelande från Vinunic AB | Ferrari

PRESSMEDDELANDE. BÄSTA BUBBLORNA ÄR ITALIENSKA. Prisregnet för Ferrari fortsätter!

Utmärkelserna duggar tätt för italienska Ferrari. Nu senast belönades Ferrari Brut på ”bubblornas VM” med pris för ”World Champion Classic Blanc de Blancs” och bästa Italienska bubblor i samma tävling
– vi säger Grattis!

Familjen Lunelli och deras härliga viner har kammat hem både SM, EM och VM i bubblor. Den får inte kallas Champagne, trots att vinifieringen är exakt densamma som i Frankrike men det finns ingen anledning för italienska Ferrari att åka snålskjuts på sina franska kollegor – det går ju alldeles lysande ändå.

Hemma i Trentino bestämde sig Giulio Ferrari redan 1902 för att göra ett mousserande vin som skulle kunna tävla med de bästa i Champagne. Det fullständiga prisregn som fallit över familjen Lunellis Cantine Ferrari och deras viner visar med all önskvärd tydlighet att han hade rätt.

Vi börjar i Sverige. När tidningen Allt om Vin utsåg Årets Vinare vann Ferrari Brut guld i klassen Mousserande viner. Europa-titeln tog man när amerikanska vintidningen Wine Enthusiast utsåg Cantine Ferrari till European Winery of the Year. Och VM-titeln Sparkling Wine Producer of the Year erövrades vid The Champagne and Sparkling Wine World Championships i London. Men det stannar inte där. Familjen Lunelli hade anledning att låta korkarna smälla ännu en gång när de hyllades som Wine Family of the Year vid tyska Meininger Awards-galan i Düsseldorf i våras.

Ferrari Brut är gjort till 100% av druvan Chardonnay. Vinifieringen sker enligt Champagne-metoden och vinet vilar hela tre år i flaska på sin jästfällning före försäljning. Doften är intensiv med inslag av mogna gula äpplen, vilda vita blommor och en delikat jästton. Vinet är friskt och fruktigt med fin mousse och inslag av citrus och rostat bröd.

Inlägget är ett pressmeddelande från Vinunic AB.