Den indiske entreprenör Mario Sequira gör braksuccé på Goa med sina härtappade viner. Ett av dem är ett portvin. Hans viner säljs idag främst till turister under namn som Port, Castelinho eller Susegad, Shiraz, Merlot eller Chenin Blanc vad de egentligen är verkar vara något helt annat.
Det så kallade portvinet destilleras av importerat portugisiskt bulkvin, smaksätts sedan med färg, socker och aromämnen varpå det kallas port. Av detta "vin" säljer Mr Sequira 7000 till 8000 låder i månaden,
- Brand registration is not a big issue on Goa, säger Sequira som tillägger att de är många fler som gör port på liknande sätt. Som dryck är min port ett bättre alternativ än den lokala Feni, ett destillat av traktens äpplen. Inte konstigt att Sequira kallas för Goas portvinskung.
Frågan är hur lång tid denna handel och märkning kan fortgå. Uppseendeväckande är bland annat det portugisiska kooperativet Vinicolas agerande då de är en av dem som gynnas av handeln med Goa. Portvinshusen är inte heller imponerade och motsätter sig självklart drycken. Att kvalitetsproducenter av Portvin skulle känna sig hotade avfärdar Sequira som menar att de alltid har sin trogna kundkrets. Läs hela den intressanta och ögonöppnande artikeln här.