Laddar annons
17 Jan, 2010

Kaliforniens vinproducenter ökar satsning på hållbar odling

Nytt initiativ och nytt år. Det Kaliforniska vininstitutet vilar inte och i början av januari introducerade de en ny satsning som ska sätta fokus på vin odlade ur ett eko-perspektiv. Märkningen blir tydligare och tanken är att det ska det gynna alla parter.

Vinproducenter precis som hela den amerikanska livsmedelsindustrin tror benhårt på eko och hållbara jordbruksmetoder. Alla underlag pekar i en riktning vad gäller konsumenternas köpbeteende och att vi idag väljer rättvisemärkt, eko, organiskt eller hållbart producerade livsmedel framför traditionellt producerade produkter.

Det Kaliforniska vininstitutet vill med denna märkning göra det lättare för vinproducenterna att nå ut med sitt budskapet. För visst behövs informationen, eller vad sägs om detta uttalande som Jim Clendenen sa till mig för något år sedan. Ni vet han som gör de fantastiska vinerna på Au Bon Climat

-Americans would think that organic is the name of a town in Texas!

Och ärligt, frågan är om inte det kan sträcka sig till att gälla fler än Texasbor för nog är det fortfarande svårt att ratta rätt bland alla märkningar och beteckningar som visar på produkters inneboende hjärtlighet.

Apropå det, glöm inte att rösta på den nya EU loggan som ska samla alla våra europeiska märkningar under en och samma symbol. Länken har ni i ett tidigare inlägg här på sidan.