Djuce lanserar unik vinupplevelse med ljudet i fokus
Kan du drömma dig bort till en vingård enbart genom att höra ett specifikt ljud? Det tror producenten Djuce som nu lanserar en unik vinupplevelse där ljudet är helt i fokus.
Fyra olika vingårdar ska besökas runtom i Europa. Men du är inte på plats fysiskt, utan du har en ögonbindel på dig och hörlurar i öronen. Det är tanken bakom producenten Djuce och deras unika vinupplevelse där de vill utmana hela branschen med hjälp av ljudet.
– Hela idén med Djuce är att försöka utmana och utveckla vinvärlden. Givet det, var det ganska självklart att ge sig på det klassiska formatet för vinprovningar, säger Philip Marthinsen, en av grundarna bakom Djuce.
"Kändes som en kul utmaning"
Vi på Vinbanken har tidigare skrivit om Djuce som en av aktörerna som vill lyfta fenomenet vin på burk genom att ta fram snygga burkar med en unik design från redan erkända producenter. Nu vill aktören Djuce ta nästa steg genom att förändra synen vi har på vinprovningar. Istället för att gå runt i en vingård fysiskt och testa olika viner i en vinkällare, så vill de att man ska kunna sitta var som helst och ändå få en unik vinupplevelse.
– Vi ville försöka ta inspiration från helt andra världar och få det att kännas lite mindre vinkällare och sommeliershow. Att köra just ljudbaserat och leka lite med båda vinet och folks sinnen kändes som en kul utmaning.
Vinupplevelsen i sig tar 25 minuter och går under benämningen ”The audio tour”. Hela experimentet beskrivs av Djuce själva som en spretig mix av meditation, 80-talets ljudböcker och ASMR. Istället för att fokus ska ligga på noter av blåbär och hästsadel så handlar det i det här fallet om vad vinerna får dig att känna och tänka på.
Vad förväntar ni er för reaktioner?
– Skratt och lite obehag. Men framförallt att de som provar känner att de får en ny typ av vinupplevelse. Sen kommer nog en del mer vana vinkännare tycka att det är töntigt eller oseriöst, men det är smällar man får ta.
The audio tour innehåller som sagt fyra viner från får olika vingårdar i Europa. Bland annat får man besöka naturvinsjättarna Meinklang från Österrike. Tanken med det hela är att vem som helst ska kunna anordna en vinprovning hemma hos sig med hjälp av ljudet. Det enda man behöver enligt Djuce är ett bra ljudsystem, några glas och de fyra vinerna. Själva ljudet kommer vara gratis och kommer gå att ladda ner.
Tror du vinkonsumenter kommer ta till sig av upplägget och konceptet?
– Förhoppningsvis. Men det är såklart inte en grej för alla, vilket man får ha respekt för. Vissa kommer älska, andra kommer hata.
Djuce har jobbat med projektet i ett års tid
Själva projektet med The audio tour från Djuce har pågått i ungefär ett års tid, och det hela började med att man skapade ett ljud till ett event. Den 8 mars lanseras The audio tour officiellt och planen är att utveckla konceptet med fler ljud och nya vingårdsbesök med ljudet i fokus.
– Detta är session 01 och planen är absolut att göra flera sessioner framöver. Sen om det blir mer av samma eller om vi byter format helt, det får framtiden utvisa, avslutar Philip Marthinsen.