Instagram, ett nytt sätt att njuta av vin
De senaste månaderna har det blivit en fröjd för vinälskare världen över att surfa runt på den trendiga mobil appen Instagram. Väl inne, kan du ta del av strålande bilder och tips på alla aspekter i vinets värld. Om du nu skulle vara intresserad av vad den talangfulle sommelieren Rajat Parr anser om årgång 2010 hos Champagne Jacques Selosse, så ska du fortsätta läsa. Till skillnad från vintidningar eller webbsidor så kommer informationen oavbrutet och direkt från källan, live, för att låna ett känt utryck från tv-värden. I fallet Jacques Selosse så rapporterade Rarat Parr direkt från vinkällaren med vinmakaren Anselme Selosse(!) Kanske vill du hellre se vackra bilder får ett somrigt Sicilien, signerade den unga vinmakerskan - Arianna Occipinti. Klicka då bara i, Follow, på Instagram skapar du på sätt och vis din egen vintidning, där du själv är chefredaktör.
Instagram är mer än en bilddelningstjänst för, mediamissbrukare, nostalgiska hipsters och diverse attention whores av subkultur - belieber. Från att ha haft 100.000 användare under 2010 är siffran idag uppe i en bra bit över 50.000.000, med en snabb ökning varje dag. Användarna är utspridda över värden och jag upplever att kulturen på Instagram är ännu mer interaktiv och kommunikativ än på Twitter, och alla gånger mer interaktiv än på Facebook. De enda som är underrepresenterade är nog de blinda.
Det fina med Instagram är sättet som tjänsen får användarna att känna sig som artister, sättet som de små förgängliga vardagsögonblicken transformeras till små stycken konst. Men allt är inte oskuldsfullt och utan intentioner. Där folket leker kommer också marknadsförarna att mingla runt med sina kommunikationskåta fingrar. Men till skillnad från andra medium som tidningar och television så väljer du själv vilka företag som du är intresserad av och vill ta del av i din, feed, bildström. De senaste månaderna har antalet representerade företag och varumärken på Instagram fullkomligen exploderat, det gäller glädjande även vinföretag som vinproducenter, vinimportörer och vinregioners marknadsföringsorgan. Det märks fort vilka som leder vinbranschen in till de nya sociala medierna samt var de mest nyskapande marknadsförarna finns, nämligen i Champagne och Napa Valley.