Laddar annons
Ny vinbutik online etablerar sig i Sverige – vinprofiler bakom satsningen
17 Jun, 2025

Ny vinbutik online etablerar sig i Sverige – vinprofiler bakom satsningen

Nu står det klart att Italiens största vinbutik online, Vino.com, väljer att etablera sig i Sverige. Med på satsningen finns bland annat två välkända svenska vinprofiler. 

Vino.com är namnet på nästa stora satsning på vinhandel online i Sverige. Sedan tidigare har bland annat Vinoteket och Winefinder gjort sig ett namn inom branschen, men nu väljer alltså Italiens största digitala vinbutik att etablera sig i Sverige, och man gör det på ett unikt sätt. Man har nämligen med sig två starka vinprofiler som redan är etablerade inom branschen, och därmed blir Sverige den första marknaden som Vino.com etablerar ett lokalt team i. De två profilerna är Sarah Djerf och Kristian Kull som båda närmast kommer från Vinoteket och Winefinder. 

– Vi vill skapa mer än en butik – vi vill bygga en plats där människor samlas, precis som runt ett italienskt middagsbord. Genom vinets magnetism för vi samman Europa – en flaska i taget, säger Sarah Djerf i ett pressmeddelande. 

Andrea Nerdi, Anders Skeini, Kristian och Sarah Djerf.
Andrea Nerdi, Anders Skeini, Kristian och Sarah Djerf.

Sedan tidigare finns Vino.com på 13 olika europeiska marknader dit de levererar vin hem till dörren, och Sverige är nästa steg i deras expansionsplan. Bakom satsningen finns även den svenska entreprenören Anders Skeini som tidigare grundat miljardföretaget Jacobi Carbons. Han själv bor i Florens där han var med och grundade Vino redan 2014. 

– Många svenskar tror fortfarande att det är olagligt att köpa vin på nätet, men det ändrades i Högsta domstolen redan 2023. Vino.com erbjuder en trygg och inspirerande väg till kvalitetsvin från Italiens och världens bästa producenter – levererade direkt till dörren, säger Anders Skeini i ett pressmeddelande. 

"Sverige är en spännande marknad"

– Det ska vara lika självklart att beställa vin som att boka en resa online, tillägger han.

I dag säljer Vino.com cirka tre miljoner flaskor per år till de olika europeiska marknaderna, och framöver ser man Sverige som en viktig huvudmarknad. Redan nu finns Vino.com tillgängligt på svenska, och enligt vd:n och medgrundaren Andrea Nardi så har man höga förväntningar på etableringen. 

– Sverige är en spännande marknad med stor potential för kvalitetsvin. Genom att investera i lokal expertis vill vi inte bara erbjuda en plattform – utan en upplevelse. Vår ambition är att bygga långsiktiga relationer med svenska vinälskare, med samma dedikation och omtanke som vi har byggt Vino.com i Italien.