Laddar annons
26 Oct, 2010
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Tropicana lanserar sensorikkoncept

Det kom ett pressmeddelande som platsar väl in i smak-nörd-världen och det är om juice. Tropicana har sedan årsskiftet genomfört ett omfattande sensorikprojekt och lanserar nu en smaknyckel för juice i utvalda butiker. Ambitionen är att underlätta för och guida konsumenter till perfekta smakkombinationer genom att matcha samtliga juicer med brunch- och frukosttillbehör. Kul idé onekligen och något jag inte tidigare reflekterat vidare över är hur juice, som har likartade syror som vin och därtill rejäl beska, egenligen passar till det vi äter.

I det sensoriska projektet som pågått sedan årsskiftet har Tropicana, med hjälp av Magnus Svensson, kreativ ledare för Sommelierutbildningen vid Restaurang-akademien, matchat samtliga Tropicanas 10 juicesmaker med olika brunch- och frukost-tillbehör för att få fram flera sensoriska sanningar.

Tropicana har genomfört projektet med ambitionen att införa vinvärldens välkända ikonsystem i juicevärlden. Resultatet är en smaknyckel till varje juice som beskriver juicens sammansättning av sötma, syra och beska. Detta ligger till grund för hur pass väl juicerna smakar till olika sorters råvaror.
– Det innovativa sensorikprojektet för juice har varit mycket spännande att genomföra och det är roligt att vinvärldens smaksystem nu appliceras inom fler produktområden. Förhoppningen är att vi bidrar med ökad kunskap om matens sensoriska språk till konsumenterna och tillför kunnande om hur även juice kan bidra till en förhöjd smak-upplevelse tillsammans med olika råvaror, säger Magnus Svensson, kreativ ledare för Sommelierutbildningen vid Restaurangakademien.

Bli en brunchconnoisseur
Precis som i vinvärlden passar och lyfter olika juicesmaker och råvaror varandra olika bra. Exempelvis brukar apelsinjuice och kaviar sällan vara en bra kombination. Däremot kan ett glas äppeljuice vara den perfekta avslutningen på frukosten efter ett sista bett på en bit knaprigt kex med en skiva brieost. Genom sensorikkonceptet kan dessa smakkombinationer lättare förstås och ge möjlighet till smakintresserade konsumenter att briljera med sina kunskaper vid brunchen. Som ett första steg kommer utvalda butiker att skyltas upp med smaknycklar och en liten smakguide i början av november för att guida konsumenten till bra brunchupplevelser. Tropicana kommer även att dela med sig av kunskap kring juice och sensorik på webben och i Tropicana Breakfast Club.

Äppeljuice till brieost
De mest sålda smakerna från Tropicana är Original apelsin och Äpple. Tropicana Original har en frisk
apelsinsmak med lätt beska i avslut. Den har en mycket stark smakprofil som kan kombineras med
andra smakrika rätter som till exempel löksill. Ur smaksynpunkt är det en fördel att apelsinjuicen
kombineras med livsmedel som har en krämig konsistens, så som färskost som rundar av beskan och
lyfter frukten. Rätterna får gärna ha en viss syra, från exempelvis andra frukter och bär, som rundar av friskheten i juicen och även lyfter aromen.

Tropicana Äpple har en mjuk ton av gröna äpplen.
Den har en relativt söt smakprofil utan fruktkött som gör den mer lättflytande i sin konsistens. Tropicana Äpple passar därför till salta rätter så som lufttorkad skinka, bacon, rökt skinka och kokt skinka - men även till starkare ostar, ägg och andra äggrätter. Den passar även perfekt till vitmögelostar där den generösa osten med viss sötma stramar upp juicen och lyfter dess arom som gifter sig med ostens aromer.

Tropicanas sensorikkoncept lanseras i utvalda butiker runt om i landet v. 44-46. Tropicanas juicer
innehåller 1 liter och kostar cirka 26 kronor. Tropicana finns i smakerna Original, Apple, Ruby
Breakfast, Golden Grapefruit, Mandarin Morning, Apple, Pear & Passionfruit, Summer Berry,
Sanguinello och Antioxidants.