rea

REA | Två röda viner för 49 respektive 59 kr

Favoritmarkera

Tidigare kunde vi hitta till nedsatta viner på Systembolaget med hjälp av rödmarkerade priser. Har inte sett det på länge så man antar att den röda färgen ‘kunde tolkas som att driva försäljning’. Hur som är det svårt att hitta vinerna vars priser har sänkts, rejält, men här är i alla fall två av dem.

Två tips, kalla dem höstrysare av rang, av röda viner som prissänkts så radikalt att inget annat ord passar än, grym REA. Dessutom, vinerna var helt okej och bra köp redan för sitt ursprungliga pris.

Först ut är ett vin från Chile. Det chilenska vindistriktet Maule ligger ca tre timmars bilfärd söder om Santiago. Här planterades carignan på uppdrag av landets jordbruksminister efter den stora jordbävningen i Chile 1939. Ambitionen var att ersätta den enkla, dåvarande bordsdruvan pais med carignan.

Det intressanta är att det i Maule finns ett antal vinproducenter som har värnat om dessa vingårdar som nu är gamla mellan 50-70 år och därför utan problem kan jämföra sig med många av Europas gamla vingårdslägen. Gamla vingårdar konstbevattnas inte för att stockarnas rötter når långt ner i jorden och hittar den vätska de behöver. Druvorna till Coranto kommer från vingårdar i Cauquenes, ett av två områden som är speciellt kända för sina gamla vingårdar.

Coranto Reserva Carignan lanserades som en nyhet förra året under sommaren. Sommaren 2014 var som ni minns strålande, rosévinsförsäljningen slog i taket på Systembolaget och få var intresserade av mulliga rödviner. Alla nyhetsprodukter har dock en utvärderingsperiod inom vilken de ska ‘klara’ en viss försäljning, enligt bolaget. Uppfylls inte kraven åker vinet ut. Första stopp är troligtvis beställningssortimentet.

Men, vilka åtgärder kan en importör använda sig av om ett vin inte säljer sin kvot under innevarande utvärderingsperiod? Frågan är mycket intressant då alkoholdrycker säljs av detaljhandelsmonopolet, Systembolaget.

  •  Man kan sänka priset och sälja med förlust, försöka sälja till restauranger eller till andra marknader utanför Sverige. Om man inte lyckas sälja lagret får man destruera vinerna.

REA-vin

Coranto Reserva Carignan 2010 (6450), Viña Centenaria, Maule Chile, 49 kr

Druvor: 85% carignan, 15% carmenere
Mustigt, medelfylligt rödvin som smakar av körsbär, mörk frukt, lite lakrits med ett behagligt drag av gummi en hint mogna bär. Kryddig touch, knappt märkbara fatinslag, mjuka tanniner och bra längd. Restsocker: 2,5 gram. Perfekt höstvin!
Betyg: (när vinet lanserades för 99 kr gav jag det 3+ poäng).
 +

Passar till

Ugnsstekt kalkon till långkok på fläskkött eller grillad oxfilé med ugnsrostade grönsaker.

 

Vin två på listan, REA-viner är också rött men nu med ursprung i Kalifornien. Här har ni vinet som var tänkt att bli ett varumärke, – ett schysst boxvin av druvan pinot noir, enligt Carin Widoff, produktchef på Altia. Carin berättar att Calitopia Pinot Noir var en boxlansering från beställningssortimentet som inte lyckades etablera sig då Zinfandeltrenden och Appassimento tog fart ungefär samtidigt. Efterfrågan på vin i helt annan stil som pinot noirvin är, dessutom på box, kom i skymundan. Calitopia Pinot Noir var också en av de dyraste boxarna. Druvan pinot noir lämpar sig bättre på flaska och därför valde vi att fylla den på flaska istället för att sälja ut vårt lager.

Calitopia Pinot Noir 2012 (73384), Altia, Kalifornien, 59 kr

Druvor: Pinot noir
Färgen är röd och pinotigt genomskinlig. Doften lätt, bärig. Vinet är lätt till medelfylligt med en lättsam bärig, aningen söt och mjuk fatton samt kryddigt avslut. Mjukt och runt vin med tydlig pinotkaraktär (röda bär). Restsocker: 4 gram. Supertrevligt vardagsvin.
 +

Passar till

Passar fiskrätter! Men gör sig också bra till ett grillspett med fläskfilé och grönsaker och en kall sås eller till en matig kycklingsallad med god olivolja. Vegetariska rätter ska gå åt det söta hållet, ugnstekta rotsaker och liknande.

 

Jag är medveten om att bilden ovan skulle kunna uppfattas provocerande. Nu är ju saker och ting som de de facto är. Finns tillgänglig för synpunkt!

Kommentera

  1. Mathias
    3 november 2015

    Så länge det inte är en produkt som
    A. Kostar väsentligen mindre men håller minst samma kvalitet eller
    B. Håller mycket högre kvalitet men kostar maximalt lika mycket
    Så är nog svaret att det aldrig kommer att hända. Om producenter och distributörer skulle förlita sig på konsumenternas inbördes rekommendationer.

    “Säljfrämjande insatser” är ju förövrigt ett ganska intressant uttryck eftersom mycken försäljning går ut på att informera och rekommendera kunder val som är relevanta för deras behov.

    Om du pratar om livsmedel så är det nog ganska beroende på vilken produkt det är. För ett vin, så även om det uppfyller A och/eller B så kanske det ändå aldrig händer. Om vi låtsas att en känd vinskribent nosar upp ett vin helt själv som inte har fått PR-tryck bakom sig och ger det full poäng med stark köprekommendation kanske det ger 1000 nya kunder som köper ett par flaskor var, säg en försäljning på 10 000 flaskor för att göra ett enkelt räkneexempel. En flaska vin för 100kr har maximalt en marginal på 30kr så en vinst på 300k. Men därefter utan reklam eller annan påminnelse sjunker försäljningen för 9/10 viner.

  2. Redaktör
    3 november 2015

    Hej Mathias, – intressant!