Vinbanken-annons-Brochet-Reserve-art-nr78967-systembolagetBrochet-Reserve-art-nr-78967-systembolaget-vinbanken
corona-ljus-lagerol-av-malt-majs-eller-ris-vinbanken

Corona – ljus öl tillverkad av malt, majs och ris

Favoritmarkera

ÖL. Corona öl är en ljus öl av lagertyp. Nu aktuell långt utanför baren och puben. Trist är att se parasiterande kopplingarna mellan dödligt virus till ökad försäljning och kommersialism.

Tajmingen till influensan med samma namn verkar ha fått mediabyråer och försäljningsavdelningar att gå i taket av – lycka. Coronaviruset verkar gynna ölet och varumärket Corona. Sökningar på nätet har gått i taket och varumärket Corona åker med. Osmakligheten grinar beskt.

All publicitet är inte bra. Som budskapen som florerat på plattformen Facebook. Många har reagerat negativt på bilden som publicerade av baren i Nya Zeeland. Budskapet var reklam för “billig coronaöl så länge som viruset härjar.” På bild två personer i komplett skyddsutrustning, med gasmask, hållandes i varsin flaska öl av nämnda märke med texten: “CATCH SOME CORONA AT HOUSE THIS SUMMER”.

Allt som är gratis är inte bra

Corona’s distributör i Nya Zeeland, Lion, dementerade att det inte är något Corona står bakom. FB stoppade visningen. Kommentar från baren: “Let’s be honest, there are worse things you can catch in Hamilton”. Varpå John Lawrenson, CEO för The Lawrenson Group, la till, “thanks to all the snowflakes for the free advertising”.

I Bunbury i Australien postade barägaren för Fitzgerald’s Irish Bar: “We’ve heard Corona is pretty popular at the moment. We’re not sure why though, it’s just beer isn’t it?”.

Jyllandsposten som publicerar en kinesisk flagga med virusar i stället för stjärnor.

Ovan nämnda exempel kan tyckas harmlösa, i varierande grad och beroende på vem man frågar såklart. Ett skämt, ska vi kalla det för galghumor gör väl ingen skada. Eller?

När kommersiell vinning är grund för ett beteende eller ett agerande på bekostnad av andras tillkortakommanden, hälsa eller till och med överlevnad, har gränsen passerats. Det är inte och kan aldrig vara okej.

Därför, så jäkla litet det kan tyckas vara med stupida skämt om öl, virus eller båda – man måste säga stopp. Det räcker nu. Och till Facebook – hallå – ta ansvar!

Status coronavirus enligt WHO

Fredagen den 31 januari 2020 publicerade forskare från universitetet i Hong Kong en rapport i vilken de uppskattar att 75 000 personer i Wuhan kan vara smittade av viruset. WHO, Världshälsoorganisationen har klassat coronaviruset som globalt nödläge.

Mer om Corona öl, tillverkning och innehåll

Corona är ett av världens 100 mest välkända varumärken. Enligt Forbes på plats 70 av 100.

Ölet är ett ljust lageröl som bryggs av Cervecería Modelo i Mexiko. Ägare är Grupo Modela, Anheuser-Busch InBev.

Är Corona en riktig öl?

Corona Extra innehåller mältat korn och ris eller majs. Samt vatten, humle och jäst samt antioxidanten askorbinsyra och E405, propylene glycol alginate.

Öl som inte tillverkas av malt är ett råfruktsöl. Corona innehåller blandat, det är inte ett 100 procentigt råfruktsöl med andra ord.

Varför heter ölet Corona Extra?

Corona hör till öltypen, ljus lager som är mer bitter, det vill säga Extra.

Varför dricker man Corona med en limeklyfta?

Att ölet ska drickas på stranden, vara läskande och coolt är ett reklambudskap. Corona serveras aldrig med limeklyfta i Mexiko. Inte ens i baren på stranden.

FOTO: av NICE GUYS från Pexels

Lämna ett svar