
Krönika: Systembolaget måste agera innan det är för sent
Vi i Sverige har länge haft ett bra och tillgängligt vinsortiment. Det håller nu på att förändras och det är dags för Systembolaget att vakna innan det är för sent.
För den oinitierade så kan jag berätta att Systembolaget har ett noggrant utformat och specifikt rankingsystem för olika typer av viner i olika prisklasser. Röda viner mellan 100 och 119 kronor tävlar till exempel mot varandra, och de som säljer bäst får helt enkelt finnas ute i fler butiker. De som säljer dåligt trillar ur butikerna. Man delar dock upp butikerna i två olika typer: standard och premium. Enkelt förklarat kan man säga att standardbutiker ligger ute på landsbygden och premiumbutiker ligger i storstäderna. Det här låter ju riktigt bra, tänker du? Och det gör det. Det här systemet är verkligen utformat efter att konsumenterna styr vad som kommer finns ute i butikerna. Om vi köper mer rött boxvin ute på landsbygden, det vill säga i standardbutikerna, så kommer det troligtvis tillkomma ytterligare några positioner för röda boxar och vi kommer få fler röda boxar på hyllorna. Så gott allt väl.
Men Systembolaget är ute på väldigt hal is nu, för det som sker när man stirrar sig blind på siffror är att man fattar beslut som får ödesdigra konsekvenser. Systembolaget har nyligen beslutat sig för att ta bort ett flertal ordinarie hyllpositioner när det kommer till champagne. Och förklaringen är att man tittar på vad konsumenterna vill ha, vilket uppenbarligen inte är champagne enligt Systembolaget. Därför håller i det i detta nu på att försvinna flertal positioner i både standard och premium bland champagnerna. Jag menar på att rankingsystemet är bra utformat, men att man ändå måste visa lite fingertoppskänsla för en så pass känslig kategori som champagne. Om man inte gör det så kommer vi om ett år stå där utan knappt en enda vintage champagne. Vi kommer inte ha en enda odlarchampagne. Och vi kommer urholka hyllan på några riktigt bra champagner som i stort sett alltid funnits på hyllan och sålt bra där.
Skydda årgångschampagner och champagner från mindre producenter
Visst, jag är absolut inte uppväxt med något dunderutbud av champagne då jag kommer från Huskvarna i Småland. På mitt lokala systembolag fanns det inget jättestort utbud, men jag kunde ändå kliva in där och faktiskt få tag på champagne från ansedda champagnehus. Men det håller alltså på att förändras nu. Hyllpositioner försvinner, otroliga viner som vi tidigare tagit för givet kommer dö ut och troligtvis aldrig se den svenska hyllan igen, allt för att man stirrar sig blinda på siffror och försäljning. Istället borde man se champagne för vad det är och införa till exempel någon slags strategiskt skydd för just vintage champagner och champagner från små producenter. Inför en särskild position för demi sec-champagne. På så sätt bevarar vi det här bra utbudet som vi är vana vid och ser till att vi även framöver kommer kunna välja bland en härlig bredd av champagne och andra viner.
Jag tycker Systembolaget i mångt och mycket gör ett bra jobb. Bland annat beundrar jag hur de hanterat och lyft det tillfälliga sortimentet de senaste åren. Men nu går vi tyvärr på en farlig väg och vi håller på att urholka utbudet. Det skulle inte förvåna mig om vi om bara några år står där och blickar ut över sortimentet och ser kändisviner, egenskapade varumärken och extremt billiga viner, samtidigt som riktiga producenter och riktiga vinhus totalt försvunnit från den svenska marknaden. Systembolaget är enligt mig ute på hal is och de måste agera innan det är för sent.