Laddar annons
Ey’Bro är Sveriges näst mest sålda öl 2021: En hyllning till vänskap
4 Mar, 2022

Ey’Bro är Sveriges näst mest sålda öl 2021: En hyllning till vänskap

I september 2020 lanserades ölen Ey’Bro av Åbro. Succén har knappast uteblivit och siffror från Systembolaget visar att det var den näst mest sålda ölen sett till antal liter under hela 2021.

I ett klipp från februari 2008 ses rapstjärnan Eminem i Sverige med en flaska öl av märket Åbro. Han vänder sig om till sin vän och säger Ey’Bro som en direkt anspelning till hur namnet Åbros öl skulle uttalas på engelska.

Drygt 12 år senare, hösten 2020, valde det småländska bryggeriet Åbro att lansera en öl vars namn är baserat på Eminems uttal, Ey'Bro.  Succén lät inte vänta på sig.

Över 10 miljoner liter såldes 2021

– Det är alltid nervöst att lansera nya varumärken. När vi fick möjligheten att ta fram Ey’bro bestämde vi oss tidigt för att vi ville att det skulle vara en hyllning till vänskap. Vi hade en tydlig vision om hur vi ville att det skulle förmedlas, och tillsammans med vår varumärkes- och designbyrå Identity Works tog vi fram en design som speglade det på bästa sätt, förklarar Cornelia Dunge som är marknadschef på Åbro Bryggeri som producerar Ey’Bro.

Under 2021 såldes hela 10,2 miljoner liter av ölen. Och om man ser till alla olika produkter på Systembolaget så var det endast Norrlands Guld Export på långburk som sålde mer. Även Mariestads Export och Falcon Export sålde mer om man slår ihop deras långburkar och 330 milliliters burkar. Men sett till varje enskild produkt så var Ey’Bro Sveriges näst mest sålda öl 2021.

– Vi är så glada att Ey’Bro tagits emot så fint av konsumenter och blivit en sådan succé. Trots att det varit tuffa tider med coronarestriktioner och en vardag som absolut inte varit som vanligt så har försäljningen verkligen varit över förväntan.

"Ett roligt varumärke"

Enligt Cornelia Dunge så tror hon att succén beror på Ey’Bros starka varumärke som de byggt upp sedan starten.

– Det är ett väldigt roligt varumärke på det sättet att det har något som gör att den tilltalar alla. Vi ser att den är väldigt populär i alla olika åldrar. Den lekfulla designen och det goda innehållet uppskattas oavsett om man är 25 eller 75 år gammal. Vi har till och med fått flera meddelanden och bilder från personer som valt att föreviga loggan och element från burkens design i form av tatueringar på kroppen. Det är helt otroligt och en större hyllning än så kan man inte få. Det känns verkligen som att hyllningen till vänskap som vi ville få fram har lyckats.

Inga planer på nya storlekar

Många andra öl på Systembolaget finns både som 33 centiliters burk och 50 centiliters burk. Flera konkurrenter har även varianter på flaska. Men enligt Cornelia Dunge är de nöjda med sin 33 centiliters burk för tillfället och de har inga planer på att skapa en större produkt.

– Som det ser ut i dag kommer vi inte utveckla varumärket i olika storlekar i nuläget. Vi är väldigt nöjda med den utveckling Ey’Bro har på marknaden och vi vill låta den få utrymme att växa så mycket som möjligt som den är i dag. Men det är en stor efterfrågan och den är väldigt uppskattad hos konsumenter, så vi får se hur det blir framåt, avslutar Cornelia Dunge.

Här är Sveriges mest sålda öl 2021

Läs mer om öl på Vinbanken - recensioner och topplistor

https://www.youtube.com/watch?v=iKUDppX2Kuo