Laddar annons
1 Feb, 2014
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

2013 var Italiens och Frankrikes vinår i Sverige

De stora vinnarna på den del av svenska vinmarknaden som går via Systembolagets butiker är Italien, Frankrike och Giertz Vinimport. Vinnare är också lite dyrare vinflaskor med högre kvalitet på billigare flaskors och numera även boxarnas bekostnad. Det visar Systembolagets försäljningsstatistik för 2013.

Vin ökar, nu 28 liter per person

Vin och öl ökar ett par procent och spriten minskar några.  Vinförsäljningen i Systembolagets butiker är nu nästan 200 miljoner liter per år. Det gör ca 28 liter per person fyllda 20 år. Då är inte privatinförsel, distanshandel, restaurang konsumtion eller hemtillverkat vin medräknat. Vinförsäljningen ökar stadigt. För åtta år sedan sålde Systemet ca 22 liter vin per person. Ökningen sammanfaller i rätt hög grad med boxarnas stora expansion. 2013 ökade dock flaskvinerna lite mer än boxarna, som tappade svagt i andel. Bland flaskorna är det viner över 100 kronor som ökar mest. 2013 var det en rätt snabb förskjutning av vinkonsumtionen mot högre kvalitet i Sverige.

Italien vinnaren på Systemet

Italienska viner dominerar stort idag på Systemet. Italiens marknadsandel är kraftigt stigande till nu 28%. Det är nästan dubbelt mot tvåans, Sydafrika. Deras andel sjunker. Trea ligger numera Frankrike efter betydande uppgång särskilt i segmentet viner över 100 kronor. Spanien på fjärde plats och Australien på 5:e minskar båda i andel. Det är rätt olika länderfördelning mellan vita och röda viner.

Särskilt för röda viner

Italienska viners succé gäller i första hand deras röda viner. Där är marknadsandeln 35 % dvs mer än en av tre flaskor eller boxar som säljs i Sverige av rött vin kommer från Italien. Bland röda viner ligger Frankrike sexa i volym. Däremot är Sydafrika störst för vita viner med 25% i marknadsandel. En hel del ligger hos Systemets allra mest sålda märke i liter, boxen Zumbali som bara den sålde över 5 miljoner liter 2013. Tyskland och Frankrike ligger rätt lika i marknadsandel för vitt vin på 12-13%. Italien ”bara” på femte plats.

Dyra viner ökar mest, boxarna minskar

Vi köper allt mer bättre viner. 2013 ökade flaskvinerna sin andel av vinförsäljningen efter många är av fallande marknadsandel, till förmån för boxarna. Bland vinflaskorna ökar allra mest de som kostar över 100 kronor. Över 90 kronor ligger nu ca en fjärdedel av de sålda vinflaskorna. Flaskor under 70 kronor minskar år från år och kraftigt under 2013.

Frankrike dominerar de dyrare vinerna

Den snabba förskjutningen mot dyrare flaskor har starkt gynnat de franska vinerna. Ser vi på länderfördelningen av de nära 10 000 000 liter vin över hundra kronor flaskan, som sålts 2013 på Systembolaget får vi följande länderfördelning.

 
































































VINER ÖVER 100 KR PER LAND
Land Liter vin över 100 kr Andel i prisläget
Frankrike 4 000 000 l 41 %
Italien 2 700 000 l 28 %
USA    650 000 l  7 %
Spanien    550 000 l  6 %
Australien    450 000 l  5 %
Sydafrika    360 000 l  4 %
Tyskland    160 000 l  2 %
Argentina    130 000 l  1,5 %
Chile    100 000 l  1 %
Portugal      50 000 l  0,5 %


Frankrike dominerar totalt i detta prisläge med 41% av segmentet. Tillsammans med Italien svarar de för ca 70% av vinförsäljningen av dyrare flaskor. På den lovande svenska vinmarknaden är det länder med ordentlig kvalitetsnivå i toppen, som är de stora vinnarna även totalt. Portugal på tionde plats sålde bara 50 000 liter av viner över 100 kronor flaskan. Siffrorna gäller exklusive starkviner, vilka skulle peta upp Portugal en bit i tabellen om de inkluderades.

Champagnetoppen

Bland de dyrare vinerna från Frankrike ingår den framgångsrika champagnen. Förr dominerades försäljningen helt av ett enda märke Moët&Chandon. Nu är det avsevärt hårdare i toppen och Moët ligger på en hotad andraplats. Så här var Champagnetoppen i Sverige 2013.

 












































CHAMPAGNETOPPEN I SVERIGE 2013
Rank Champagne Antal liter
1 Andre Clouet Grand Reserve 118 000
2 Moët&Chandon Brut Imperial 103 000
3 Jeanmarie Brut   93 000
4 Pol Roger Brut   84 000
5 Bollinger Special Cuvée   78 000
6 Beaumont des Crayères Grand R   75 000


 

Andre Clouet har etablerat sig som Sveriges mest sålda champagne. Det har kommit in en ny storsäljare i toppen med Beaumont des Crayères på 6:e plats. Vad jag kan komma ihåg är det rekord för en nykomling på marknaden. Champagne har haft ett mycket mer konservativt kundmönster än andra viner.

Importörsligan 2013, stora rörelser

Det var stora förändringar i framgången hos de olika vinimportörerna på den svenska vinmarknaden 2013. Vanligen brukar siffror presenteras och importörerna rangordning visas efter deras försäljning i liter. Jag tycker det av många skäl är intressantare att se deras framgångar efter deras försäljning i kronor. Kvalitetsvinerna, som ökar, får då rättvist större tyngd.  Oenoforos ligger stabilt i topp och ökar sin andel. Prime Wine, Altia och Pernot Ricard minskar. Giertz andel ökar dramatiskt 2013 och man är nu tredje importör i storlek. Hermansson är en annan bubblare, som nu i värde ligger på femte plats genom stora framgångar i mellanprisklassen och bland champagnerna utan att egentligen ha några riktigt billiga viner med stor volym. De ligger några platser längre ned när man räknar i volym.
































































DE STÖRSTA VINIMPORTÖRERNA
Rank Namn Marknadsandel vin (kronor) Trend
1 Oenoforos 7,8 % ökar
2 Prime Wine 6,3 % minskar
3 Giertz Vinimport 5,3 % ökar enormt
4 Altia 4,8 % minskar
5 Hermansson 4,3 % ökar
6 Vinunic 4,2 % stabilt
7 Pernot Ricard 4,0 % minskar
8 Enjoy 3,9 % ökar


 

Ekologiska viner minskar och ökar?

Marknadsandelen för de ekologiska vinerna fortsatte att minska svagt 2013, andra året i rad. En flaska eller box av 19 som såldes var ekologisk. Alla entusiaster för ekologiska viner kan ändå glädja sig åt att det 4:e kvartalet 2013 var marknadsandelen nära 7%, den hösta någonsin för ett kvartal. Då var en av 14 flaskor eller boxar, som Systemet sålde ekologisk. Tidigare under året var däremot marknadsandelen mycket lägre vilket gav minskning totalt för 2013. För 2014 kan de bli en ökning efter två klena år för ekologiska viner i Sverige.