Laddar annons
12 Jan, 2013

Bra och dåliga storsäljare

I går kom Systembolagets statistik över de mest sålda vinerna under 2012. Det har numera smugit sig in en del sämre boxar i försäljningstoppen. Fortfarande finns det många riktigt bra boxar i alla prislägen som säljer minst 1 miljon liter per år. Allra mest sålde ett vitt vin förra året. Det är också skifte på tronen i champagneförsäljningen.

 

Systembolagets hemleverans är ännu en flopp. Systembolaget marknadsför mest kostnader och hinder i sin information.  Även om det under 2012 bara pågått i knappt två månader blir det inte mer än ca 2 beställningar per dag på webben från starten. Kostnader, restriktioner och krångel är den luft som denna serviceåtgärd andas hos Systembolaget. En av de bästa distansförsäljarna har numera helt tagit bort fraktkostnaden för sina hemleveranser. Sedan starten har totalt mindre än 1000 flaskor hemlevererats genom den nya servicen under 2012.

 

Nästan 60% av Systembolagets försäljning av vin är förpackat på box. Alla de 31 röda viner som sålt 1 miljon liter eller mer ligger på box, några även på flaska. Tillsammans står de för 42% av hela rödvinsförsäljningen. Genomsnittskvaliteten för de mest säljande vinerna gick upp rejält när boxarna kom. Kunderna köpte inte bara billiga dåliga boxar utan även bra boxar trots att de kostade lite mer. Priskänsligheten verkade minska och kraven på kvalitet stiga.

 

Under de senaste åren har kvaliteten bland bästsäljarna sjunkit. En av orsakerna är att numera riktigt dåliga varianter på två mycket populära vintyper, Zinfandel och Appassimento ligger högt i försäljningen.  De kostar ändå kring och över 200 kronor för 3 liter, på 2:a och 3:e plats. En av de billigaste och i mitt tycke sämsta röda vinerna ligger på femte plats. Den allra billigaste boxen, 129 kronor, ligger på plats 19 och sålde förra året 1,2 miljoner liter uselt vin.

 

Men det finns också riktigt bra viner i försäljningstoppen. Billiga och riktigt hyggliga Umbala, numera 159 kronor, toppar försäljningslistan för röda viner med nära 5 miljoner liter. På sjätte och sjunde plats ligger Mauro Primitivo och Il Conte, två sedan mer än ett decennium tillbaka, riktigt bra rödviner för 199 resp. 169 kronor. På elfte plats ligger utmärkta premiumboxen Barone Ricasoli Formulae för 229 kronor per 3lbox med 1,5 miljoner sålda liter. En annat komplett vin med klass är Ramos Reserva som sålde 1,1 miljoner liter 2012 för 219 kronor boxen.

 

Det finns också en riktigt bra trio av lite dyrare boxar som sålt drygt 1 miljoner liter vardera. Den balanserade generösa aussiblenden Penfolds Rawson’s Reatreat Shiraz Cabernet kostar 259 kronor. Den aningen lättare klassiska bordeauxliknande sydafrikanen KWV Roodeberg kostar 269 kronor. Allra dyraste röda boxen i ordinarie sortiment är den snygga Tommasi Graticcio Appassimento för 279 kronor. Den säljer också som smör i solsken på flaska för 89 kronor.  För mig är det svårt att förstå att alla de som är ute efter en Zinfandel på box inte satsar på att köpa utmärkta Cline Zinfandel för 229 kronor istället för klumpiga, grova viner utan andra kvaliteter än sötma. Cline kostar inte nämnvärt mer än andra på denna Sveriges nya mustiga modedruva, men har ännu inte tagit sig in bland de 50 mest sålda.

 

Även om det säljs mycket mer rött vin än vitt på Systembolaget är det mest sålda märket vitt. Vita Zumbali Chenin Blanc sålde 35 000 liter mer än röda Umbala under 2012.  Det låga priset 139 kronor är en viktig förklaring. Zumbali har en marknadsandel på ca 8% av totalförsäljningen av vita viner på Systembolaget.  Mest imponerande på mig av storsäljarna är Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc, ett riktigt bra friskt och läckert vin för 215 kronor per 3 liter som sålt ca 2 miljoner liter under förra året.

 

Bland de mousserande vinerna har storsäljaren billiga Chapel Hill Sparkling Chardonnay nästan 10% av hela försäljingen. 2012 toppar Andre Clouet Grande Réserve listan över mest sålda champagne i Sverige.