Laddar annons
5 Jan, 2013
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Dyrare och mer italienskt 2012

Trenderna för Systembolagets försäljning under 2012 är:

Uppåt för Italien, USA, och Nya Zeeland

Nedåt för Sydafrika, Bulgarien, Ungern och Australien

Ökad vinförsäljning

Stigande kvalitetskrav och högre andel dyrare viner

Boxvinernas marknadsandel planar ut

Minskad försäljning av ekoviner

 

Svenska vinkonsumenter är ständigt på jakt efter något bättre alternativ än det provade sist. De byter hämningslöst vinmärken, producenter och länder, de är otrogna sina tidigare val. Under de senaste sju åren har det varit stora omkastningar. Jag har mätt andelarna genomgående på de tre första kvartalen varje år eftersom vi för 2012 ännu inte har statistik för fjärde kvartalet.

 

Det är hela tiden fyra länder som alltid återkommer på de första fyra platserna, men ordningsföljden och marknadsandelarna varierar starkt under de senaste sju åren. 2005 låg Spanien i topp tätt följt av Italien, därefter Sydafrika och långt efter Australien på fjärde plats. Spanien behöll täten även 2006 nu med Sydafrika strax före Italien och Australien långt efter. Året därpå, 2007 steg Australiens markandsandel snabbt och nådde nu förstaplatsen, följt av Sydafrika och Australien. Spaniens marknadsandel föll kraftigt till fjärde plats.

 

2008 tog Sydafrika täten följt av Italien och Australien. Spanien hade fortsatt fallande andel och låg långt efter på fjärdeplatsen. Den ordningsföljden gällde sedan i tre år till fram tom 2011. Sydafrikas andel ökade kraftigt i toppen och Australiens och Spaniens andel på 3:e och 4:e plats sjönk rejält under dessa år.

 

2012 är Italiens år på Systembolaget, med kraftigt växande försäljning och marknadsandel. Italien hade under tredje kvartalet 2012 högre andel av Systembolagsvinerna mätt i liter än något land tidigare haft på mycket länge. Italienska viner har ökat med över 20 % i Sverige och man toppar länderlistan. Sydafrika ligger på ännu ohotad andra plats, men med bortåt 10 % i volymminskning. Australien och Spanien ser också sin vinförsäljning och sina marknadsandel sjunka och har tillsammans inte nämnvärt större andel än Italien. För bara sex år sedan hade de tillsammans nästan dubbla Italiens marknadsandel. De går fort uppåt och utför på den svenska vinmarknaden.  Och nu är det Italiens tid.

 

Andra länder som längre ned på listan är på väg upp i försäljningen är USA och Nya Zeeland med bortåt 15 % i uppgång och Frankrike Chile och Portugal med ca 5% i försäljningsökning. Största procentuella förlorarna är förutom Sydafrika, Bulgarien som minskar med 7 %, Ungern och Australien är nedåt med ca 5 %. Allt på en marknad som totalt växer med ca 2 %.

 

Vi köper också allt fler dyra vinflaskor än förr. De såldes under de tre första kvartalen 2012 nästan 6 miljoner liter vin över hundra kronor helflaskan på Systembolaget en andel på ca 11,5 %. För sju år sedan sålde man motsvarande period 2,2 miljoner liter i samma prisläge en andel på 6,3 %.  För viner från 80 kronor och uppåt så har försäljningen ökat från 6,4 miljoner liter 2005 till 18 miljoner 2012 mätt på de tre första kvartalen.  Det speglar ökningen av den svenska vinpublikens kvalitetskrav.

 

Fördelningen på olika förpackningar ligger ganska stilla numera. Andelen boxviner ökar mycket långsamt och är ca 57 %. De ekologiska vinernas andel av försäljningen har sjunkit varje kvartal under 2012. För tredje kvartalet var andelen nere i 5,2 %. Man får gå tillbaka till 2010 för att hitta ett kvartal med lika låg andel ekoviner.