Frankrike är vinnaren på den svenska vinmarknaden i år. Frankrike dominerar också den starkt ökande försäljningen av exklusivare viner, viner med tresiffrigt pris. Italien dominerar fortfarande försäljningen av röda viner. Argentina och Portugal har också framgångar liksom ekovinerna.
Spriten ökar!
Spriten ökar och vinet ligger still. Så gick det under första kvartalet i år med Systembolagets försäljning. Trenden i många år har varit den omvända, att vinet ökar och spriten minskar. Det är små förskjutningar och det verkligen för tidigt att tala om en ny trend. Ökningen för spriten är ca 2 %. Ser vi det på längre sikt, de senaste tio åren, är utvecklingen för de stora alkoholdryckerna på Systemet:
Milj. liter 1kv 2015 | Milj. liter 1kv 2005 | Förändring 2005-2015 | |
Sprit | 4,1 | 4,3 | - 4 % |
Vin | 42,8 | 31,7 | + 35 % |
Starköl | 48,3 | 37,5 | + 29 % |
Ren alkohol | 10,0 | 8,0 | + 25 % |
Italien dominerar vinförsäljningen…
Italiens stora dominans i vinförsäljningen fortsätter, men ökar inte ytterligare under början av 2015. Sydafrika fortsatt tvåa med mindre än hälften av Italiens andel och minskande försäljning. Frankrike ökar sin andel och ligger nu stabilt på tredje plats. Rejäl ökning noteras också för Argentina på 8:e plats och Portugal på 10:e.
… särskilt för röda viner.
Länderfördelningen av vinförsäljningen är ganska olika mellan vitt och rött. För rött vin dominerar Italien ännu mer, med ca 40 % av hela rödvinsförsäljningen. Störst ökning bland röda viner har Argentina och Portugal, men även Frankrike ökar här.
Sydafrika störst på vitt vin
För vita viner ligger Sydafrika på i topp följt av Frankrike och Italien. Frankrike är kanske mest känt för sina röda viner men allra mest konkurrenskraftigt för sina vita. Vita franska viner fortsätter att öka rejäl på den svenska marknaden. Rödvinslandet Spanien ökar nu som vitvinsproducent. Argentinska, bulgariska och nya zeeländska vita viner går också bra på Systemet i år. Det är bilden när vi mäter vinförsäljningen i liter. Där är boxarna den dominerande faktorn.
Försäljningen av exklusiva viner ökar 427 %
Tittar vi istället på försäljningen av helflaskor vin, som kostar minst 100 kronor, blir det en annan utveckling. Försäljningen av dyrare viner har ökat starkt under det senaste decenniet. På tio år har försäljningen ökat med 427 %, till 3,4 miljoner liter under första kvartalet 2015. Av helflaskorna ligger numera 21 % över 100 kronor. Lite har den höjda alkoholskatten betytt, men i huvudsak är det många fler svenskar som oftare njuter av lite mer exklusiva viner. Länderfördelningen för viner över 100 kronor domineras av Frankrike och Italien.
TABELL Helflaskor över 100 kronor under 1 kv 2015 på ursprungsland
Land | Andel av viner över 100 kr |
Frankrike | 34 % |
Italien | 30 % |
USA | 9 % |
Spanien | 7 % |
Sydafrika | 4 % |
Australien | 3 % |
Tyskland | 2 % |
Argentina | 1 % |
Chile | 1 % |
Portugal | 1% |
Ekologiska viner fortsätter att öka kraftigt
Marknadsandelen för de ekologiska vinerna ökade dramatiskt 2014. Nu i år har ökningen fortsatt till toppnoteringen 14,5 %. En flaska/box av sju är nu ekologisk. Här skiljer sig vinkonsumenterna dramatiskt från ölkonsumenterna. För öl är den ekologiska andelen ännu bara 2 %. Bara en burk/flaska av 50 är ekologisk.