Många är skeptiska till kolhydrater men få vet vad de ska välja för att må bra, enligt Fazers undersökning om svenskarnas vanor och kunskaper om kolhydrater. Rapporten presenterades på ett seminarium som hölls i Stockholm tidigare i veckan. På torsdagen den 15 juni arrangerade Fazer ett seminarium för att presentera svenskarnas syn på kolhydrater* och nya, svenska forskningsrön.
I Fazers rapport framgår att fyra av tio svenskar under de senaste åren fått en mer negativ inställning till kolhydrater. Lika många har minskat andelen kolhydrater i kosten. Anledningen är främst att de vill gå ned i vikt (60 procent) men även mediebilden har påverkat (39 procent). Tre av fyra följer inte någon diet. De som följer en diet väljer tallriksmodellen (6 procent) i lika stor utsträckning som LCHF (7 procent).
En central frågeställning under seminariet var om det går att dra alla kolhydrater över en kam. Talarna presenterade ny forskning som kompletterar det välkända GI-måttet.
- Vi kan konstatera att kolhydratsbegreppet måste tas ett steg vidare. Många känner till begreppen snabba och långsamma kolhydrater, men än viktigare är det att känna till att kolhydrater har olika kvaliteter, säger Lisa Söderholm, produktchef inom bageri på Fazer i Sverige.
En av talarna var Fazers produktutvecklare Liza Rosén som presenterade begreppet Glykemisk Profil (GP), en slutsats från hennes forskning vid Lunds Tekniska Högskola. GP är att betrakta som ett komplement till GI. Liza Roséns forskning visar att många kolhydratrika livsmedel har positiva hälsoeffekter.
- I min forskning på rågens hälsoeffekter har jag sett egenskaper hos kolhydratrika livsmedel som är positivt för hälsan. Många kolhydratrika livsmedel håller oss mätta länge, balanserar blodsockret och är rika på viktiga mervärden som vitaminer, mineraler och antioxidanter, säger Liza Rosén, produktutvecklare inom bageri på Fazer i Sverige.
Bifogat här finns Fazers rapport Koll på kolhydrater, en introduktion till GP-måttet, alternativ ladda ner den från vår hemsida. Rapport kan du läsa här.
Anmäl dig till Fazers nyhetsbrev Bröd & Hälsa via denna länk.
Om undersökningen
Fazer har undersökt svenskarnas syn på kolhydrater. Undersökningen, som utförts av YouGov, genomfördes mellan den 10 och 13 maj 2012. Svaren kommer från en riksrepresentativ internetpanel. Totalt deltog 1009 personer som är 18 år eller äldre.
En annan sidhänvisning för läsning om vår mat, kopplad till hälsa och välbefinnande, här.