Här är konstnären bakom årets designchampagne från Bonnet
Varje år låter Champagne Bonnet en svensk kvinnlig kreatör designa förpackningen till två av sina mest populära champagner. I år föll valet på Clara Hallencreutz.
Bonnet är en av Sveriges mest populära champagnevarumärken. Elva år i rad har de låtit en svensk kvinnlig kreatör designa förpackningen till två av deras mest populära champagner. Och i år föll valet på konstnären och fotografen Clara Hallencreutz. Hon beskrivs i ett pressmeddelande som en konstnär och fotograf som bjuder in åskådaren till sin fantasifulla värld.
– I min tolkning av årets designchampagne har jag skapat två verk med olika paletter som tar avstamp i min tidigare serie, ”Wet Paint”. Serien fokuserar på de små beståndsdelarna som utgör en tavla, där varje blomma representerar ett penseldrag och färgval med inspiration från rosé och brut. Blommorna under vattnet, omgivna av rörelse och bubblor för tankarna till de smakrika aromerna som är fångade i en bubblig flaska Bonnet champagne. Jag vill att färgpaletten och rörelsen i verken ska skapa lust och lekfullhet precis som champagne gör, säger Clara Hallencreutz själv i ett pressmeddelande.
Illustrerar blombuketter i vatten
I de två verken illustrerar konstnären blombuketter där hon låter blommorna sjunka ner under vatten. Sedan tidigare har Clara Hallencreutz ställt ut runtom i Europa men även i USA, Australien och Asien. De två champagnerna som hon nu designat förpackningen till är de som också återfinns på en hel del hyllor runtom i landet. Det är nämligen Bonnet Grand Réserve Brut och Bonnet Perle Rosée Brut.
Vi på Vinbanken har tidigare träffat den unga vinmakaren Irvin Charpentier som är den som skapar Champagne Bonnet. Intervjun och det djupgående reportaget om champagnehuset kan du hitta nedan.