Laddar annons
13 Oct, 2010

M-ordet syftar på malbecmani...

Chile och Argentina har höjt garden vad gäller kvalitet och framförallt arbetat med synliggörandet av ländernas viner. Båda gör stora framsteg på världsmarknaden, men på olika platser. Medan malbecdruvan slagit knock-out på den amerikanska vinkonsumentens  smakpalett lyckas det kärva (ofta) vinet locka till sig färre europeer som hellre verkar föredra chilenska viner i budgetprisklassen.

På den svenska marknaden passar beskrivningen ovan väl och det är lätt att konstatera att ja, chilenska viner säljer bättre än dem från grannlandet Argentina. Statistiken visar på en försäljning om 3,3 % för Argentina jämfört med 6,8% för Chile vad gäller andelen sålda viner på Systembolaget under 2009. Gott så men, hmmmm...i ett monopol, kan det verkligen vara så att försäljningen speglar ett statistisk bekräftat försäljningsmönster? Och, gillar inte svenskar precis som amerikaner de täta malbecvinerna?

Uppsnappat på nätet är en strålande bra artikel av Jancis Robinson, MW och journalist. I artikeln belyser hon kampen som förs mellan de båda länderna, den som man skulle kunna kalla för den Sydamerikanska vinduellen.

Läs Jancis Robinsons artikel här.