MUST - Fermenting Ideas Wine Summit 2019 med Miguel A. Torres om vinbranschens utmaningar i ett förändrat klimat. Torres beundrar Greta Thunberg och berättar om nya egendomen i Patagonien, i södra Chile där han planterat träd.
Miguel A. Torres är en världskänd vinperson. Förutom att tillverka en stor portfölj viner av olika stilaroch kvalitet har han outtröttligt drivit branschen framåt med sina gärningar inom miljö, ekologi och hållbarhet.
Torres är Katalan, född och uppvuxen i Barcelona där han också påbörjade sina studier i kemi på universitetet. I Dijon, Frankrike utbildade han sig inom oenologi och viticultur. Året var 1959, samma mytomspunna år som rankas, möjligen, som ett av de bästa i vinvärlden, någonsin.
Miguel A. Torres talar fem språk förutom spanska och katalanska, han har skrivit ett otal antal böcker och han har tagit emot ett stort antal utmärkelser och priser.
Stort miljö och ekologi-engagegemang
Mycket tidigt i sin yrkeskarriär började Miguel A. Torres intressera sig för klimatet, jorden och vinstockarna på fälten ur ett hälso- och miljöperspektiv. Detta intresse kom att genomsyra i princip allt som denne superentreprenör företagit sig. Nybyggaren Miguel A. Torres har via sitt arbete i Sydamerika och Chile även kunnat föra fram sina idéer och sin övertygelse i hur det hållbara vinjordbruket ska skötas, långt utanför Kataloniens gränser. Hans idéer och arbetssätt har blivit internationellt erkända och uppmärksammade. Något som Time magazine också skrev i en djuplodande artikel publicerad augusti 2011.
Torres viner i Sverige
I Sverige är vinerna från Miguel A. Torres väl kända och de är mycket omtyckta. En bidragande anledning till kopplingen med Sverige torde delvis vara vår monopolsituation med Systembolaget som den stora inköparen. I detta fall har en lång relation till de svenska konsumenterna kunnat upprätthållas under ett paraply av ledord som respekt, kunskap och tillförlitliga leveranser av bra viner.
Miguel A. Torres hävdade länge att han under inga omständigheter, någonsin, kommer tappa och sälja vin i box. Det gör han nu.
Vågade vägra box, länge
Som vilken annan vinromantiker som helst såg han framför sig svårigheter med att upprätthålla de egna högt satta kvalitetskraven på innehållet. Men jag skulle också tro att motviljan till boxvin handlade var en stilfråga. En gentleman som Miguel A. Torres hade förmodligen under alla år som han sa nej även svårt att se hur konsumenter, vinälskare, skulle dricka och servera vinet ur en box. Med boxvinernas nu mer än 20 år långa närvaro i Sverige kan man konstatera att vad gäller kvalitet kan Herr Torres vara lugn medan frågan om stil kvarstår – det har ännu inte lyckats för undertecknad att hälla upp vin ur box på journalistprovningarna utan att spilla!
Miguel A. Torres föredrag MUST - Fermenting Ideas 2019
Med stort allvar och som på alla tidigare föredrag pekade Miguel A. Torres på de utamningar vinbranschen står för med dramatiska väderomslag, hagel och stora nederbördsmängder vid enstaka tillfällen, varmare temperaturera och hur alla de komplexa förändringar som sker, påverkar vinodlingarna.
"Druvor är känsliga individer och i vår bransch känner vi mycket väl till det", konstaterade Miguel A. Torres.
Med glädje fortsatte han föredraget och nämnde goda exempel som Greta Thunberg, som han sa att han beundrar och så bertättade Herr Torres om sin senaste satsning i södra Chile, Patagonien. En 6000 stor egendom där han planterat träd för att ta upp och binda koldioxid.