Laddar annons
Rosévinet amie gör världssuccé – kommer nu till Sverige
11 Apr, 2024

Rosévinet amie gör världssuccé – kommer nu till Sverige

När coronapandemin svepte in över världen 2020 bestämde sig paret Will och Abbie för att göra något som de länge tänkt på. De skapade ett rosévin exakt så som de själva ville att ett rosévin skulle se ut och smaka. Fyra år senare har de lanserat vinet i åtta olika länder, de har öppnat rosévinsbarer på två kontinenter och nu har de lanserat sitt vin i Sverige. 

Will Sandbach och Abbie Roden Sandbach är namnet på det brittisk-amerikanska paret var rosévin gör stor succé i flera länder. År 2020, i samma veva som en viss coronapandemi lamslog en hel värld, valde paret Sandbach att göra något som de länge diskuterat och pratat om. De valde att lansera sitt eget veganska rosévin – amie. 

– För oss var det viktigt att vinet skulle ge en känsla kring innehållet, flaskan, etiketten och varumärket, berättar Abbie Roden Sandbach. 

De valde att öppna en rosévinsbar

amie Rosé

Orsaken till att det estetiska är viktigt för just henne är för att hon kommer från en bakgrund där hon drivit en egen marknadsföringsbyrå i London. Där har hon jobbat med fotografering och kampanjer med stora och små varumärken, och hon har haft förmånen att jobba med kändisar. 

– Av oss två är det Will som är vinnörden och har bakgrunden inom vin, fortsätter Abbie samtidigt som hon tittar på sin partner och ler.

– Jag är uppväxt med vin på ett sätt då min far länge sålt vin till restauranger i London. Så när pandemin kom så slogs även hans företag ut och vi var tvungna att göra något nytt. Och eftersom vi länge pratat om att skapa ett vin så tyckte vi att det var perfekt tajming. 

amie

Paret tog fram sitt eget sydfranska veganska rosévin som såg ut och smakade exakt så som de ville. När den första pallen kom till London så lyckades de sälja slut vinet på bara några dagar. Och efter det har det pekat spikrakt uppåt för amie rosé och för paret Sandbach. 

– 2022 valde vi att öppna en rosévinsbar i London där vi bland annat har konst på väggarna och där vi har utställningar med jämna mellanrum. Vi ville inte bara lansera ett vin utan vi ville skapa en känsla kring det. För oss var det viktigt att amie förmedlade något mer än ett vin, säger Abbie samtidigt som hennes partner inflikar:

– Jag måste hylla Abbie för det enorma arbetet som hon och hennes lilla team gjort med marknadsföringen. De har tagit fram etiketten, spridit budskapet och sett till att vi nu finns i åtta länder. 

Amie Rosé finns i flertalet länder och har gjort världssuccé

När de väl slagit igenom i Storbritannien så valde de att blicka åt flera håll och kanter. Tack vare deras Instagram-konto fick en importör i Sydkorea nys om dem och valde att satsa på amie rosé där. 

amie

Hade ni trott att det skulle gå så fort för er?

– Nej, faktiskt inte. Vi gjorde det här för att vi trodde på det, och för att det var något gemensamt vi kunde göra med tanke på att jag driver en marknadsföringsbyrå och för att Will länge varit intresserad vin. Men att det skulle gå så fort och att det skulle bli en sådan succé hade jag inte vågat hoppas på, säger Abbie.

Donerar pengar och säljer merch

På sin vinbar i London har de utöver amie original rosé, som nu lanserats i Sverige, även fem andra viner som ännu inte finns på den svenska marknaden. De har även lanserat egen merch där de säljer bland annat strumpor och kepsar med amies logga på. Dessutom skänker de en viss summa för varje såld flaska till välgörenhet. 

– När folk frågar mig vad jag gör och jag berättar att jag nyligen lanserat ett vin, så frågar de alltid vilket vin, och när jag berättar att det är amie så är ofta reaktionen; va, är det du som ligger bakom amie? Det har spridit sig en hel del i Storbritannien och för mig är det ett facit på att vi gjort mycket rätt. 

merch
De säljer merch i form av kepsar och strumpor med amies logga på.

Sedan mars månad finns nu även amie rosé på den svenska marknaden. Förhoppningen från parets sida är att få så många som möjligt att testa det sydfranska rosévinet, och förstå känslan de vill förmedla. 

– För oss är verkligen amie en känsla, något lyxigt som man kan avnjuta med sina vänner. Det finns en tanke bakom varumärket, etiketten, innehållet och flaskan. Allt spelar roll här men innehållet är självklart det viktigaste. 

– Nu vill vi fortsätta växa men det är absolut ingen panik att lansera vinet i fler länder, utan vi vill växa på vårt sätt, avslutar Will Sandbach.