Laddar annons
25 Jul, 2010
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Tufft 2009 för taxfreeförsäljningen, speciellt cognac

Under 2009 föll taxfreeförsäljningen av alkoholvaror med hela 9,3 procent. Minskningen ses som en direkt konsekvens av ekonomin och det därav minskade resandet. Största förändringarna har varit i Europa, Nord- och Centralamerika samt Mellanöstern. För 2010 ser utsikterna betydligt bättre ut enligt mätinstitutet IWSR som nu noterar ett ökat globalt resande.

Största enskilda tappet hittar man bland spritprodukterna som föll med 10,6 procent. Idag står starkspriten för 69 procent av den totala taxfreeförsäljningen.

Skotska whiskyn Johnnie Walker är still going strong, sagt med glimten i ögat, och innehar precis som tidigare år första plats för det enskilt mest sålda märket. Om man kan prenumerera på den posten så är det Johnnie Walker för trots usel försäljning 2009 sålde märket sin stabila volym om 18,1 procent. Johnnie Walker ingår i Diagos portfölj. För välkända Absolut har 2009 varit ett tufft år då de tappat två procent i jämförelse till 2008. Bottennapp med andra ord för Pernod Ricard som är ägare av Absolut och samtidigt en indikation på hur tufft det är mellan de stora giganterna på den globala vin och spritförsäljningsarenan. Enda märket som gjort raketkarriär är Cognac Hennessy, vilken ingår i LVMH-gruppen, med en ökning av 5,1 procent. För Hennessy har området Asia Pasific varit en lyckträff då de  där klarat resekrisen med en axelryckning och att cognac är populärt, speciellt med de lyxiga super-premiummärkena som står så högt i kurs bland asiater. Tråkigt att läsa är annars att cognac förlorat sin plats bland de ledande spritsorterna till mörk rom. Rom säljer nu betydligt bättre än det lagrade druvdestillatet från Frankrike. Den nedåtgående spiralen verkar cognac ha varit inne i ett bra tag nu men mig veterligen har det aldrig visat sig så tydligt som i denna undersökning.

Vita stilla bordsviner har annars klarat sig allra bäst. Att det inte är champagne eller röda viner är förvånande och frågan är om siffran visar på en tillfällighet eller om den faktiskt visar på ett förändrat konsumentbeteende. Det ska bli mycket spännande att se nästkommande rapport. Så, jag ser redan fram emot 2011……

About The IWSR
The IWSR supplies volume and value data on global alcohol consumption. It provides more detail on more brands across more countries than any other source.
The IWSR’s global Duty Free/Travel Retail Report is published annually in June. It provides volume sales data at brand line and quality level by country and region for 16 key product categories.