Läste jag verkligen rätt, står det lyxviner? Japp, det gör det. Druvan zinfandel är fascinerande på många olika sätt. I Sverige och i många andra länder kopplar vi den till boxviner och till billiga viner under 100 kronor med hög alkohol och mycket sötma i sig. Men det många inte känner till är att om druvan får rätt förutsättningar så kan den skapa viner av absoluta världsklass.
Zinfandel, primitivo eller crljenak. Man får välja vilket namn man än vill. Oavsett namn, land, producent eller region så förknippas druvan för det mesta med billiga viner. En snabb sökning på Systembolaget visar att druvan är en av de mest förekommande i boxviner på den svenska marknaden. Om man fortsätter att söka på Zinfandel på Systembolaget kommer man snabbt märka av att de flesta vinerna på flaska kostar runt 100 kronor. Med andra ord är det inte alls konstigt att vi i Sverige, och övriga världen för den delen med, inte associerar druvan zinfandel med absolut världsklass. Men så har vi några få producenter som vill ändra den bilden – och i bräschen för den här rörelsen hittar vi Ridge Vineyards.
– Zinfandel är verkligen en druva med flera olika ansikten. Jag är inte alls förvånad över att konsumenter har en bild av zinfandelviner som alkoholstarka och med hög sötma, för det är ofta dessa viner konsumenterna har velat ha när de varit ute efter en zinfandel.
"Inte alls frustrerande att folk har den bilden"
Orden ovan tillhör Katie Blakely som är exportchef hos Ridge Vineyards och som åker världen runt för att lyfta just Ridge och deras olika viner. Hon har på nära håll hört och sett vilken bild konsumenter har om zinfandel som vinproducerande druva.
– För oss på Ridge är det inte alls frustrerande att folk har den här bilden, för den här bilden av zinfandel har uppstått av en anledning. Om man ska vara ärlig så är den mesta zinfandeln som produceras i dag just alkoholstark och har hög sötma, så det är inte alls konstigt. Och jag tror att den typen av viner behövs, för folk kommer alltid vilja ha bland annat den typen av viner.
– Det som dock kan frustrera mig är när folk inte ens vill testa våra viner när jag säger att det är zinfandel. De inser inte hur många olika uttryck druvan har, utan de tror att all zinfandel smakar likadant och har samma karaktär, fortsätter Katie Blakely.
Om man fortsätter söka på Systembolaget och börjar filtrera efter pris så kommer man snabbt se att antalet zinfandelviner som kostar över 200 kronor flaskan är väldigt få. Ridge Vineyard är en av väldigt få producenter av zinfandel som vågar ta betalt för vinerna, och man gör det för att man anser att det är ett hantverk att producera zinfandel.
– Vi producerar 35 viner totalt men bara åtta av dessa når den svenska marknaden. Samtliga viner vi producera, förutom ett, är så kallade single vineyard-viner. Druvorna kommer från samma vingård, och dessa viner ger ett ärligt uttryck av vad just den vingården kan producera. Vi har viner där druvorna är odlade bara någon kilometer från varandra, men som har helt olika karaktärer.
Prestigevinet Monte Bello
Ridge Vineyards är om man jämför med många andra amerikanska producenter en senior i vinbranschen. Vinhuset skapades på 1940-talet, men det var först på 1960-talet som det tog fart på riktigt för Ridge. Då kom nämligen den nu ikoniska vinmakaren Paul Draper in och satte Ridge på världskartan. Med sitt unika vinmakande och sin noggrannhet lyfte han zinfandel generellt och hans prestigevin Monte Bello, som är gjort på cabernet sauvignon, har flera gånger prisats som ett av de absolut bästa vinerna i hela Kalifornien. Till exempel har Monte Bello 2019 fått hela 99 av 100 poäng av James Suckling och anses i dag vara ett flaggskepp för hela Kalifornien. Totalt har Monte Bello fått 100 poäng av Robert Parker hela fyra gånger.
– För oss är det absolut viktigaste stabilitet och kontinuitet, och detta insåg Paul för länge sedan. Redan i mitten av 1990-talet rekryterade han två nya vinmakare som skulle gå bredvid honom för att se och lära, och för att ta Ridge vidare.
Enorm lagringspotential
Dessa två var Eric Baugher och John Olney, och det var dessa två som tog över efter Paul Draper. I dag producerar Ridge Vineyards totalt runt 700 000 flaskor där den allra största delen går till den inhemska marknaden, men där Sverige hör till en av de största exportmarknaderna. I dag har Ridge Vineyards ett oerhört bra rykte både i USA och i Sverige, och i samband med lanseringarna brukar flaskorna säljas slut snabbt. Eftersom vinerna från Ridge i dag är lite av kultförklarade får Sverige bara en liten del av vinerna, vilket gör att de enbart lanseras i det tillfälliga sortimentet eller i beställningssortimentet. Det som även utmärker Ridge Vineyards zinfandel-viner är deras lagringspotential där vinerna gott och väl klarar 10-20 år i källaren-
I slutet av året kommer flera viner från Ridge Vineyard nå den svenska marknaden, via det tillfälliga sortimentet, och en av de stora nyheterna är Ridge Pagani Zinfandel som kommer i en begränsad upplaga i februari. Vinet beskrivs av Katie Blakely som det mest fruktiga zinfandel-vinet som exporteras, och som ett vin som är redo att drickas.
– Vi är verkligen passionerade för singley vineyard-viner, och Pagani är för oss ett ärligt uttryck av vad zinfandel kan stå för och hur det kan smaka. Det visar att man inte alltid behöver lagra en zinfandel från Ridge, utan den går bra att dricka nu, avslutar Katie Blakely.