Engelska Tesco ska sälja fyra av de egna bubbliga varumärkesvinerna med en ny förslutning. Zorkkorken är framtagen av Australiensiska tillverkaren, Zork. Syftet sägs vara att göra själva öppnandet av champagnen och det mousserande vinet enklare samt att hållbarheten ökar. Men, vad säger chefen på Tesco i pressmeddelandet egentligen och hur kul blir det inte.....
‘It is likely to be a big hit with women who want to side step the trauma that can accompany the act of opening a bottle of sparkling wine,’ says Tesco’s wine and beer Director Dan Jago according to media reports, adding, ‘this is great news for customers who are just looking to enjoy the odd glass of sparkling wine as Zork keeps the bubbles in the bottle for more than a week.”
Alright.....nog kan man utan förslutning förvara en öppnad flaska skumpa i kylskåpet (förutsatt att övrigt innehåll är väl förslutet-tänker på andra dofter) i en vecka, utan att kvaliteten rubbas nämvärt. Och vad det gäller trauma...hahaaa....är det inte själva öppnandet av champagneflaskan som är en del av nöje och precis det ljud man vill höra? Om så bara som för sommelierer när som bäst, det bara är som en tyst suck?
Har aldrig hört om någon som råkat ut för ett trauma...
Läs hela artikel från nyhetsbrevet, Indian Wine Acadamy här. Hittar dessvärre inte heller någon bild på denna zork kork....men tillverkningsföretaget har ni här.