Svenskarna släpper hämningarna på semesterresan

Favoritmarkera

Mat i mängder och gott leverne – så vill vi ha det på semestern. 64 % av svenska folket äter de flesta målen på resan ute på olika restauranger. Män erkänner att de äter mer mat på semestern och kvinnor äter osunt. Varannan svensk, 53 %, dricker mer drinkar på resan, speciellt par. Väl på hemmaplan igen återgår drygt en fjärdedel, 27 %, till sundare vanor igen.

I en färsk undersökning som Apollo låtit göra bland drygt 1000 svenskar visar det sig att semesterresenären passar på att unna sig både mycket och mer ohälsosam mat. Nära två tredjedelar äter de flesta måltiderna under semestern på restauranger och nästan en fjärdedel äter åtminstone ett mål mat om dagen ute.

– Det här är ett kvitto på det som många tänker, att det är okej att släppa loss på rutiner och dieter och bara få njuta på sin semester. Sunda tankar i allt det osunda tycker jag. Sen är det lite oväntat att par och föräldrar blir mer partysugna på resan än singlar, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Kvinnor och män svävar ut på olika saker. Cirka var femte kvinna väljer ohälsosamma rätter på semestern och männen är intresserade av mer mat. När det gäller drinkar är kvinnor sugna på exotiska drinkar och män provar lokala specialiteter eller dyrare drinkar.

Livsstadier påverkar också vårt beteende. Exempelvis ser man att par utan barn äter mer ohälsosam mat och desserter. Ju yngre man är desto mer tycker man att det är okej att äta snabbmat på semestern. Det är också de yngsta, 25-34 år, som äter de flesta målen ute, närmare 80 %. Mest ohälsosam är man som ung, 27 %, och i relation utan barn, 21 %.

Att vi vill äta gott och ha det bekvämt är tydligt. Endast 8 % av semesterfirarna lagar det mesta av maten själv och det är mest vanligt i åldersgruppen 55-65 år.

– Det är kul att se hur intresserade vi är av andra matkulturer! Väldigt många tar med sig sina matupplevelser hem till Sverige. Antingen lär man sig laga den nya maten själv, nästan var fjärde resenär (23 %) gör det, eller så söker man upp etniska restauranger hemma med samma mat som på resmålet, 18 %. Det har en tydlig koppling till ökat intresse för etniska restauranger på hemmaplan, säger Kajsa.

Undersökningen genomfördes i november 2010 av undersökningsföretaget Opinion Matters. Resultaten baseras på svar från 1014 svenskar som semestrar utomlands minst en gång per år.

Lämna ett svar