Årets glögg 2011 är röd, nyhet är stark av chili en annan smakar kaffe

Favoritmarkera

Glöggsortimentet har exploderat vad gäller färg och smak under senare år. Glögg med smak av choklad och lakrits är måhända inte klockrena klassiker men de är samtidigt långt ifrån uppseendeväckande nyheter. Var glögg bättre förr? Ja, det beror såklart på vem man frågar men att den varma juldrycken alltid varit söt och stark är sant, dagens (choklad och lakrits) och som årets varianter, mocca eller peppar och chili är smaker som följer tidsandan.

Klassiker i sortimentet är såklart Blossa Vinglögg eller Starkvinsglögg och pålitliga utmanaren Dufvenkrooks Vinglögg samt Original Starkvinsglögg. De fyraär säkra kort i röda glöggutbudet och passar alla som inte vill chansa eller prova nyhet, typ-jag gillar glögg som smakar glögg…..

Blossa Vinglögg, (4000), 62 kronor. Betyg: 3
Blossa Starkvinsglögg Röd (8505), 72 kronor. Betyg: 4
Dufvenkrooks Vinglögg (96520), 59 kronor. Betyg: 4
Dufvenkrooks Orginal Starkvinsglögg (96510), 69 kronor. Betyg: 5

En lättglögg med fin smak av äpple har Blossa iår, och visst är den trevlig i mysgenren även om en isbit eller mer syra alternativt högre oktanhalt skulle vara att föredra. Vinet som ligger som bas i Äpple (låg alkholhalt 2,2%) har en svag men ändå besvärande orenhet. Betyg: stark 2.  Årgångsglöggen för Blossa ger alltid en fingervisning om modet i dryckesvärlden. Så även iår. Årets upplaga heter Arabica och det ger stöd för att kaffe är årets “trend”.

Blossa Arabica (76200), 89 kronor. Glöggen är beställningsvara.
Smaken är som hårt rostat kaffe och glögg, blandat möjligen kan man ana en dos apelsinsyrlighet i bakgrunden. Bra eller inte är personligt men kanske passar årets glögg alla som har brådis…det blir som två i en…man slipper ta kaffet på årets glöggmingel. Betyg: 4, varför. Det är inget fel på smaken i genre likör, t o m en festlig “kul” smakupplevelse..en gång, men som glögg är Arabica 11 kontroversiell, iår i alla fall.

Årets uppstickare bland leverantörer är Galatea Spirits AB och Tegner & Son som kommer med tre nyheter i den traditionella genren, en vinglögg plus en starkare.  Att Biskopens blandning Starkvinsglögg är söt i kategori übersöt är ett faktum och det ger tveksamt, svag godkänd i omdömesrankingen. Glöggen Wilckens fat Starkvinsglögg (96002) är däremot helt rätt, stark, julkryddad med smak av apelsin (syrlig). Får betyg:4.

Personliga favoriten sedan många år grythyttan Skogsglögg håller dessvärre inte måttet iår. Smaken är grov, hård och övertydlig av fat, varför denna punktering är bara att beklaga då det tidigare var den enda glöggen med mer syra.

Årets kaffechok är Herrljunga 1911 Mocca & Choklad (96003), 59 kronor för 500 ml. Betyg: svag 3. Passar såklart efter maten och till kaffet, i stil som en likör …eller “kul” grej….

Ripa Starkvinsglögg Med smak av Peppar & Chili (96009), 69 kronor för 500 ml. är i ärlighetens namn en “besvikelse” för inte känner min gom av det etiketten lovar, eldfängd chilihetta…smaken är snarare mjuk, fint fruktig med pomeranston,  så vad hände med resten? Betyg: falsk marknadsföringen ger inte mer än en tvåa.

Kommentera