Laddar annons
Heartland visar kärlek till sitt ursprung genom Director´s Cut
8 Jul, 2024
Uppdaterad: 
15 Jul, 2024

Heartland visar kärlek till sitt ursprung genom Director´s Cut

Har du inte hört talas om vinområdet Langhorne Creek i södra Australien? Då är du långt ifrån ensam. Vinodlingarna här är många men antalet producenter som med stolthet visar upp ursprunget är desto färre. Det håller vinhuset Heartland på att ändra genom sina prisbelönta viner. 

Grundare, vinmakare och ägare. Det är extremt få inom vinindustrin i hela världen som faktiskt kan ha alla tre titlar samtidigt på sitt CV, men Ben Glaetzer kan det. 1999 gav han sig ut på jakt efter att hitta nya, spännande och intressanta vinområden i Australien. Han hittade Langhorne Creek, drygt en timme sydost om storstaden Adelaide. Om man ska vara petig så är området långt ifrån nytt i vinsammanhang, snarare tvärtom då det började odlas vin här redan i mitten av 1800-talet. Men för den stora massan så får det ändå anses vara relativt nytt, och framförallt på den internationella scenen så är det få som ens hört talas om Langhorne Creek, till skillnad från grannområdet Barossa Valley som ligger lite mer än en timme norrut med bil. 

"kände redan då till kvalitén som fanns i Langhorne"

– Vi ser Langhorne som ett hemligt vapen för oss. Jag skulle nog säga att vi säljer i stort sett alla våra viner tack vare att vi är Heartland och för att folk har hört talas om Ben, och inte för att vi kommer från Langhorne Creek. Men just Langhorne har gett Ben verktyg att kunna skapa de viner vi vill skapa, och det är genom våra viner som vi visar upp Langhorne, berättar Nick Keukenmeester, ägare och vd för Heartland, i en exklusiv intervju med Vinbanken.

Ben Glaetzer
Ben Glaetzer är hjärnan bakom vinmakningen.

Orsaken till den digitala intervjun är det som ska ske 19 juli då Heartland Director´s Cut Shiraz 2021 lanseras i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget. I samband med intervjun sitter Ben Glaetzer och Nick Keukenmeester och sippar på det aktuella vinet, samtidigt som de med energi, glädje och framförallt stolthet berättar om sin historia och filosofin bakom vinerna. 

–  När vi startade Heartland för 25 år sedan så dominerades vinindustrin här i Australien av stora varumärken. Jag kände redan då till kvalitén som fanns i Langhorne, och jag visste att det fanns väldigt gamla odlingar här, lika gamla som några av de bästa odlingarna i Barossa Valley, berättar Ben Glaetzer och fortsätter. 

"Vi ville skapa premiumviner som folk hade råd med"

– Det vi gjorde då var att vi började undersöka vilka vingårdslägen som var de bästa i hela Langhorne Creek. Vi ville skapa premiumviner som folk hade råd med. Vi ville skapa viner där man får kvalitet och historia men som inte kostar 600 kronor, utan snarare runt 100-150 kronor. Och att göra det i Langhorne var möjligt då marken var billigare här än i Barossa, även om odlingarna var av minst lika bra kvalitet. 

Director´s Cut
I dag anses Ben Glaetzer vara en av de främsta vinmakarna i Australien.

Det har gått över 20 år sedan Heartland lanserade sitt första vin. Sedan dess har lanseringarna varit många och just Sverige har blivit en betydelsefull marknad för vinhuset från södra Australien

Vinserien Director´s Cut har blivit en succé runtom i världen

– Ni i Sverige är mycket mer öppna för att testa nya viner från Australien. Det behöver inte alltid vara de klassiska druvorna, utan ni är öppna för fiano, vermentino, dolcetto och andra druvor som man kanske inte alltid associerar med Australien. I många andra länder finns det stora fördomar om Australien som ett varmt vinland, men känslan är att ni i Sverige ändå sedan vår första lansering på Systembolaget haft en annorlunda syn på Australien, säger Nick Keukenmeester. 

Det är långt ifrån första gången som Heartland lanserar sin Director´s Cut Shiraz i Sverige. Vinet var det första som vinhuset skapade i början av 2000-talet, och vi i Sverige har fått bekanta oss med det flera år i rad via det tillfälliga sortimentet. 19 juli är det återigen dags då 7 200 flaskor når hyllorna. Druvorna som vinet är gjort på kommer från odlingar som är mellan 60 och 85 år gamla, men i år så finns det något nytt med vinet. 

Ben Glaetzer

– I år är första gången som vi lanserar vinet i en lättare glasflaska, och bara det säger en hel del om Sverige som vinmarknad. Det hade inte funkat i många andra länder men ni i Sverige är öppensinnade för ett mer hållbart tänk.

Langhorne Creek har sin egen stil

Enligt Ben så har Langhorne Creek som vinområde lite av en egen stil. Mycket tack vare att nätterna är kalla och att man på så sätt lyckas behålla fräschören och syran i vinerna. 

– Vi har samma klimat här som Alsace i Frankrike har. Fruktkvalitén här nere är som de bästa odlingarna i Barossa. En sak som jag älskar med Langhorne är att vi tack vare de kalla nätterna och det svala klimatet lyckas behålla de peppriga tonerna i vinet. Det är mycket mörk frukt men om man ska jämföra med en shira från Barossa så skulle jag säga att man i Barossa går mer åt plommonhållet medan vi går mer åt det kryddiga hållet. 

– Det jag letar efter när jag skapar Director´s Cut är rik frukt, bra syra och ett fräscht vin. Just det speglar Langhorne Creek på ett bra sätt, och därför tycker jag att just Director´s Cut ger ett väldigt ärligt uttryck av vårt ursprung, fortsätter Ben.

Ben Glaetzer Director´s Cut

Nick Keukenmeester tar en ny klunk av vinet. Han fyller i: 

– Jag brukar alltid säga att man inte ska mäta vin i enskilda årgångar utan snarare i decennier. Alla kan skapa en bra årgång, men att lyckas behålla kvalitén år efter år är svårare. Genom Bens hantverk och kompetens lyckades han hitta de bästa druvorna och 21 år i rad nu skapa ett vin som både går att lagra men även dricka ungt. Director´s Cut har vunnit flera priser och är troligtvis det mest prisbelönta vinet från hela Langhorne. Det är vi stolta över och det är vårt sätt att berätta Langhornes historia runtom i världen

Även om folk i dag inte känner till jättemycket om Langhorne Creek så är duon övertygade om att det kommer ändras framöver.

Duon
Duon Nick och Ben har varit med och format Heartland till vad det är i dag.

– Det är många stora jättar som har odlingar här och de använder druvorna härifrån i sina viner, men de vill inte skylta om det då de är mer måna om sitt eget varumärke än om en hel region. Det är bara tre producenter som faktiskt bor och lever här i Langhorne Creek. 

– Om 50 år så kommer alla känna till Langhorne Creek. Det tar tid. Alla regioner får fokus på sig med jämna mellanrum. I Sydafrika har du 500 år gamla regioner som nu börjar få sitt erkännande, och samma sak kommer hända med Langhorne Creek. Fler och fler börjar upptäcka vilken kvalitet vinerna härifrån håller. Och när vi åker runtom i världen så visar vi det just genom våra viner. Det är lite just det vi också vill, att folk upptäcker Langhorne genom smaken och genom kvalitén. Vinerna ska tala för sig själv och ge ett ärligt uttryck av Langhorne, avslutar Nick Keukenmeester.