6 Oct, 2016

Pressmeddelande från Vinunic AB | Cristal 2009

CHAMPAGNE ROEDERER. Cristal 2009 – premiär för en bländande årgång.

Det är med stort nöje vi presenterar en ny imponerande årgång av Cristal. Superb harmoni, omätlig elegans och ljuv balans lyfter Cristal 2009 till sin absoluta höjdpunkt.

Att få äran att lansera en ny årgång av Cristal är ett känslomässigt ögonblick. Cristal står alltid för stor kvalitet och elegans samtidigt som att var årgång har en unik stil. Du har säkert lagt märke till att Cristal 2009 lanseras före 2008. Det visar hur känslomässigt levande dessa champagner är; medan Cristal 2009 är redo att visa upp sin storhet är storebror fortfarande en vilande stjärna som behöver mer tid att mogna till den värdsklasschampagne Cristal är.

År 2009 var ett kontinentalt, soligt år som bjöd på en sensommar nästan helt utan regn. Detta gav välmående vinrankor och en anmärkningsvärd druvmognad vilken gav möjlighet att tillverka fruktiga, delikata och vibrerande viner som ställer sig utmärkt till skaran briljanta champagner. Cristal 2009 är delikat och finessrik, i doften finner du citrus, kanderade aprikoser och vita blommor. Smaken är energisk, stilren, strukturerad och ger en såväl generös som silkeslen känsla full av finess och läckra texturer. Årgången är ren, skarp och har ett fokus som på ett ypperligt sätt visar Cristals bländande personlighet.

Ett sofistikerat och gastronomiskt vin som ger ren njutning. Cristal är både kraftfullt och delikat i en kombination av finess och precision”, Jean-Baptiste Lecaillon, Källarmästare

Cristal görs på 60 % Pinot Noir och 40 % Chardonnay från Grand Cru-lägen i Montagne de Reims, Vallée de la Marne och Côte des Blancs. Vinet har lagrats sex år i källare och vilar minst åtta månader efter degorgering för att uppnå perfekt mognad.

Louis Roederer Cristal Brut 2009 • 1649 kr (artnr 95538) • lanseras på Systembolaget den 7 oktober 2016