Annons_DeepBlondeAle_Vinbanken_artnr-81325Annons_DeepBlondeAle_Vinbanken_artnr-81325
konsekvens-av-covid-10-remi-vervier-champagne-palmer-vinbanken

Konsekvens av covid-19, Rémi Vervier på Champagne Palmer

Favoritmarkera

Den 17 mars var dagen när större delen av Frankrike stängde ned på grund av covid-19. I Champagne dabbades producenterna extra hårt.

Champagne Palmer om konsekvenserna av covid-19 i en intervju med Rémi Vervier, juni 2020.

Anledningen till varför distrikt Champagne drabbades extra hårt var för att tillverkningen av champagne inte räknades till Frankrikes nödvändiga verksamheter. Ett konstigt beslut enligt tillverkarna och som gjorde minst lika många förvånande. Champagne har som många vet bubblat på av bara farten senare år med få, om några, förmörkande moln vad gäller framtidsutsikterna.

Rémi Vervier, VD på Champagne Palmer,

– Jag minns den konstiga känslan när jag ensam låste dörrarna till Champagne Palmer på kvällen den 17 mars.

Champagne Palmer är ett kooperativ med 425 medlemmar. Det enda arbetet som kunde fortsätta normalt var arbetet i vingården. Övriga anställda, cirka 75 personer, skickades hem. Några med arbetsuppgifter men de flesta utan. Men det har inte varit tal om någon semester.

remi-vervier-champagne-palmer-about-covid-19-pandemi-vinbanken

Köpstopp av champagne – det är sant!

Hade vi kunnat producera champagne under den åtta veckor långa nedstängningen skulle det ändå inte funnits många köpare. I alla fall inte i Frankrike.

I Frankrike har restauranger och vinbutikerna varit stängda. Och det är bara via dem som Champagne Palmer har sin inhemska försäljning. Man säljer helt enkelt inte till stormarknader eller matvarubutiker.

I april öppnade Champagne Palmer lägligt en online butik. Beslutet att öppna onlineförsäljning togs redan förra hösten varför tajmingen var minst sagt perfekt.

Nya sätt att möta kunder över hela världen

– Även om man inte är på plats fysiskt på kontoret måste man visa kunderna att man finns, säger Rémi Vervier.

Vi har hållit många digitala möten och utforskat olika sätt att kommunicera på. Det har blivit virtuella vinprovningar både för säljare och kunder över hela världen. Vi anser också att vi hittat ett intressant arbetssätt som passar framtiden.

Innan pandemin reste vi mycket. Man kan verkligen fråga sig om alla resor verkligen behövs, säger Rémi.  Han fortsätter berättar om andra av Champagne Palmers aktiviteter under nedstängningen,

–  Istället för att sitta hemma utan att göra något sydde tre av våra anställda masker till sina kolleger. Själva har vi erbjudit sjukhuset skyddsutrustning som vi normalt använder i tillverkningen (för att garantera hygienkraven) men inte behövde nu under nedstängningen, säger han.

Den sista veckan i april började det åter hända saker i Palmers egen verksamhet. Först ut att starta var buteljeringsavdelningen eftersom vintankarna behöver tömmas inför kommande skörd. Steg för steg öppnade alla andra stationer i tillverkningen och i slutet av maj var produktionen åter igång.

Kvalitetssäkring under nedstängningen

Champagnehuset Palmer har under nedstängningen gjort investeringar i personalens säkerhet. En kvalitetssäkringsgrupp på fem personer har till exempel gått igenom alla moment i tillverkningen ur hälso- och säkerhetssynpunkt. Gruppen har utarbetat regler för användande av skyddsmasker, handtvätt, avståndshållande, hur många som får vistas samtidigt på kontoret och lunchpauser. Allt för att de anställda som kommer tillbaka till arbetet ska kunna känna sig trygga.

-Staten har gett företagen en ram för hur arbetet ska bedrivas. Det har egentligen varit mer som råd än nya lagar.

Vi fick vara kreativa men respektera lagarnas anda. Varje producent har hittat sina lösningar.En del har till exempel valt att arbeta utan mask medan vi bär vi mask, säger Rémi.

Pandemin har haft stor påverkan på Champagne

Nu börjar invånarna i Champagne att återgå till det vanliga livet mer och mer. Men för tillverkarna är det inte som förr.

– Champagne är det vin man dricker minst av. Över hela världen märker vi samma fenomen. Det har blivit mer av enklare viner men mycket mindre champagne. Champagne delar man med sina vänner när man är tillsammans och har något att fira, konstaterar Rémi.

I början av juni öppnade de första restaurangerna i Frankrike. För champagneproducenter som Palmer innebär det inte att problemen genast försvinner eller som Rémi Vervier säger,

– Vi kommer inte återhämta oss över en natt. Nedstängningen har haft stor inverkan på vår försäljning. Och avbrottet kommer nog visa sig på sista raden i minst två år framåt.

Vi ställer oss frågor om framtiden, hur kommer marknaden att reagera och vad säger kunderna. Vill de gå ut på restaurang igen?

Som tur är har vi inga problem med lagringsutrymmen för vår champagne. För två år sedan byggde vi nytt och Champagne Palmer har bra med utrymme. Där är vi trygga!

Huvudbild: Rémi Vervier, VD Champagne Palmer.
Bild i inlägg, “Champagnedistriktet har tappat stort i försäljning, säger Rémi Vervier VD Champagne Palmer”.

ALLA INTERVJUER I SERIEN OM KONSEKVENSER AV COVID-19 I VINBRANSCHEN.
Col d’Orcia i Montalcino, Italien.
Kir-Yianni Estate i Norra Makedonien, Grekland
Org de Rac ekologisk vinproducent, i Sydafrika
Joao Portugal Ramos, Portugal
Cantine Riondo i Veneto, Italien
Cave de Turckheim Alsace, Frankrike

Lämna ett svar