Laddar annons
Konsekvens av covid-19, Ruppertsberger WZV Hoheburg i Pfalz
2 Aug, 2020

Konsekvens av covid-19, Ruppertsberger WZV Hoheburg i Pfalz

COVID-19 I VINVÄRLDEN. För vinkooperativet Ruppertsberger WZV Hoheburg i Pfalz har arbetet i vingårdarna inte begränsats nämnvärt av covid-19.

Ruppertsberger WZV Hoheburg i Pfalz. Kooperativets VD, Gerhard Brauer, förklarar varför inte arbetet begränsats när Vinbanken gör sin intervju via Zoom i slutet av maj.

- De flesta medlemmar i vårt kooperativ är små familjeföretag. Arbetet sker familjevis, möjligen med förstärkning av någon säsongsarbetare från Östeuropa under sommaren.

I delstaten Rheinland-Pfalz har vi det senaste dygnet haft 22 nya fall smittade på en befolkning av fyra miljoner. Det gör att vi känner oss mindre oroliga inför allt utomhusarbete som sätts igång nu när det blir varmare.

Kooperativet ökar försäljningen till Sverige

Gerhard Brauer trivs med sitt arbete. I hela 40 år har han arbetat på kooperativet, varav 25 år som dess VD. Kooperativet består av 200 odlare söder om Deidesheim i sydvästra Tyskland. Majoriteten av tillverkningen är vita viner.

Sverige är den viktigaste exportmarknaden för kooperativet. Och de senaste månaderna har varit positiva. Anledningen tror Gerhard Brauer beror på att ekologiska viner är i en strak trend just nu.

Men han utesluter inte att det även kan ha med pandemin att göra. Man dricker lite mer vin hemma under coronatider tror han (red anmärkning: undersökningar i Sverige visar inte entydigt på att så är fallet. Många har till och med minskat sin alkoholkonsumtion).

Undviker stormarknader

Däremot har den egna försäljningen i Tyskland minskat. Konsumenter har traditionsenligt köpt kooperativets viner direkt från någon av de fyra egna butikerna i Pfalz.

I mitten av mars stängde butikerna med kringaktiviteter som vinprovningar. All vinförsäljning fick istället skickas som paket på posten. Kunderna gjorde beställningarna online, via e-post och telefon vilket delvis inneburit ett nytt försäljningssätt, i alla fall med tanke på omfattningen. Sättet har visat sig fungera mycket bra.

Men det är inte i den nischade vinbutiken utan på stormarknaden som majoriteten av tyskarna köper vin. Stormarknaderna har således ökat vinförsäljningen under pandemin, framförallt under den första månadens nedstängning.

Men det är inte i stormarknads-typen av butik som kooperativet i Hoheburg har sina kunder.

-  Ypperlig kvalité till skäligt pris är inget som säljer på en stormarknad, säger en stolt Gerhard Brauer med ett leende.

Restaurangförsäljningen sjönk dramatiskt

Värre gick det på restaurangsidan där kooperativet förlorade en ganska stor andel av sin försäljning.

Restaurangerna har varit  stängda under två  månader och när de öppnade igen i mitten av maj hade alla gått miste om sex till åtta veckors försäljning.

-  Vi förlorade en ganska stor del av vår försäljning. Å andra sidan är vin en vara som tål att lagras och som vi även kan sälja i framtiden.

Därför är vi inte under någon ekonomisk press, tillägger Gerhard Brauer.

Framtida konsekvenser för ekonomi och miljö

Gerhard Brauer tror ändå att vissa ekonomiska konsekvenser av coronaepediemin kan dröja kvar i  månader eller kanske till och med år. Men dessa kommer inte vara för evigt. Däremot ser han andra effekter av epidemin och som han önskar skall bestå.

- Jag hoppas på en förändring i vår mentalitet i att producera livsmedel. Förhoppningen är också att vi får en mer öppen diskussion om hållbarhet och klimatförändringar.

Något jag tror vi alla kan lära oss av den här krisen är att leva mer tolerant, tillsammans. Och att vi tar ansvar för våra medmänniskor!

Bild från Zoom-möte i maj 2020, Gerhard Brauer från Ruppertsberger WZV Hoheburg i Pfalz.

ALLA INTERVJUER I SERIEN OM KONSEKVENSER AV COVID-19 I VINBRANSCHEN.
Col d'Orcia i Montalcino, Italien.
Kir-Yianni Estate i Norra Makedonien, Grekland
Org de Rac ekologisk vinproducent, i Sydafrika
Joao Portugal Ramos, Portugal
Champagne Palmer, Frankrike
Cantine Riondo i Veneto, Italien
Cave de Turckheim Alsace, Frankrike