Amarone – så ska statusen kring vinerna höjas
Om man frågar gemene man i Sverige att nämna ett vin så lär en stor del av samtliga ha Amarone på tungan. De norditalienska vinerna är välkända i hela världen, men ändå tycks det finnas en hel del fördomar mot Amarone.
I regionen Veneto som kanske främst är känd för storstäderna Venedig och Verona, finns även det välkända vindistriktet Valpolicella. Med sitt vackra läge intill den idylliska Gardasjön får flera olika druvor perfekta förutsättningar att bli till några av de absolut mest delikata vinerna i Italien. Härifrån kommer den internationellt välkända vinappellationen Amarone della Valpolicella.
"Började massproducera Amarone"
Under många års tid hörde Amarone till några av de absolut mest populära vinerna i Sverige. Restauranger, hotell, privatkunder och Systembolaget hade alla Amarone nära hjärtat och vinerna var välkända i hela världen. Men så hände något.
– För strax över tio år sedan märkte vi hur allt fler producenter började massproducera Amarone och sälja vinerna billigt, berättar Alberto Zenato som driver vinhuset Zenato som hör till ett av de mer traditionella vinhusen i Valpolicella.
År 2009 valde tio anrika vinhus i Valpolicella att starta en egen organisation, Le Famiglie Storiche. Fritt översatt blir det till De historiska familjerna på svenska. Några år senare tillkom ytterligare tre vinhus och i dag består organisationen av totalt 13 vinproducenter, vissa mer välkända än de andra.
– Självklart är det konkurrens mellan oss då vi verkar inom samma marknad. Vi vill sälja in våra viner då vi är stolta över dem, men samtidigt vill vi exakt samma sak i slutändan och det är att få folk att förstå hantverket kring vinerna vi producerar.
Ett hantverk
Det har gått 13 år sedan organisationen bildades och Alberto Zenato känner att utvecklingen går åt rätt håll, även om det finns en bra bit kvar innan de når målet.
– Man måste förstå vad Amarone är. I dag har många en helt felaktig bild av vinerna, och det beror mycket på att man troligtvis druckit ett mindre bra vin och då har den här bilden etsat sig fast. Vi som tillhör organisationen vet vilka stora utmaningar vi har framför oss, för oavsett om man massproducerar viner eller gör de enligt våra metoder, så står det Amarone på flaskan.
– När det kommer till priset så går kvantitet och kvalitet väldigt sällan hand i hand. Man ska veta att om man köper en flaska Amarone från några av de 13 familjerna så kommer man få ett hantverksmässigt vin, och man kommer från den riktiga smaken.
"Synd att många har fördomar"
I dag räcker det med att man lever upp till vinappellationen Amarone della Valpolicellas regler och metoder för att få använda sig av begreppet Amarone på sina flaskor, vilket har medfört till att många producenter satsar på just kvantitet istället för kvalitet, enligt Alberto Zenato.
Le Famiglie Storiche är med andra ord en organisation som består av 13 klassiska Amarone-producenter som åker över hela världen och försöker lyfta statusen kring vinerna.
– Vi vet att vinerna vi producerar är oerhört bra. Det är synd att många har fördomar mot Amarone då jag vet att om man testar ett riktigt bra Amarone så kommer man bli positivt överraskad.
Vad är ert mål?
– Det är att lyfta den verkliga smaken av Amarone och få folk att förstå vad Amarone går ut på. Om man köper ett vin från en av de 13 familjerna som ingår i Le Famiglie Storiche så kommer man känna en enorm skillnad jämfört med om man köper ett massproducerat och billigt vin. Alla vi är extremt stolta över våra viner, och vi önskar bara att fler fick upptäcka den verkliga smaken och karaktären i en riktigt bra Amarone, avslutar Alberto Zenato.