Ludvig Jureskog är Årets Servitör! Efter en tuff duell på Grand Hôtel under måndagens Restauranggala besegrade Ludvig Jureskog (på bild med micken i hand)från Operakällaren Jimmy Palmeklev från Restaurang Prinsen och vann därmed årets upplaga av Årets Servitör.
– Jag har alltid sagt att det som kännetecknar en bra servitör är den sociala kompetensen och att man kan känna av gästen. Jag tror och hoppas att det var det som gjorde att just jag vann. Sedan ska det finnas en glädje och stolthet i det man gör också, sa den lycklige segraren efter tävlingen.
Efter att ha genomfört teoriprov och servering av förrätt, varmrätt och ost i semifinalen blev den hemliga uppgiften i finalen av Årets Servitör att servera kaffet, i form av en korrekt espresso och prinsesstårta, plus dessertvin. Juryn bestod av idel kända namn från Sveriges toppkrogar. När duellen var över stod Ludvig Jureskog som segrare.
Juryns motivering till vinsten löd:
”Med sin yrkesstolthet och sitt sinne för detaljer får Ludvig Jureskog ihop ett medvetet värdskap med kunskap och kompetens.” Förutom äran vinner Ludvig en upplevelsehelg i Grythyttan, en valfri Master Class på Restaurangakademien, en vacker vinkaraff från Riedel och en exklusiv pepparkvarn från Zassenhaus. Båda finalisterna premierades med en kaffekvarn och en heldags kaffekurs hos Johan & Nyström samt viner från California Wines och Carnegie Jubileumsporter från Carlsberg.
Årets Servitör arrangeras av tidningen RS – Restauranger & Storkök i samarbete med Restaurang- och Hotellhögskolan Grythytte Akademi och Restaurangakademien. Huvudpartner för tävlingen är Carlsberg Sverige. Tävlingen har underrubriken ”Modernt medvetet värdskap med kunskap och kompetens”. Årets Servitör har som uttalad ambition att vara med och lyfta statusen för servitöryrket.
Finaljuryn för Årets Servitör 2011 bestod av:
Bicke Naglo, Restaurang Naglo • Maria Edblad Rogell,
KonsultMER • Annelie Öster, Hotell & Reseverket • Jens Dolk, journalist • Björn Persson, Kock & Vin
• Agneta Green, Oaxen • Daniel Pramberg, Lux • Anna Martinsson, F12 • Jon Lacotte,
Frantzén/Lindeberg • Daniella Illerbrand, Mathias Dahlgren • Linda Stensen, Esperanto • Michaela Boson,
Pontus! • Peter Halldén, Thörnströms Kök • Maria Persson, Kock & Vin • Linda Råsberg, Fond
Mer om finalisterna:
Ludvig Jureskog, 25 år jobbar på Operakällaren. Tidigare arbetsplatser är Skansholmen och Fredsgatan
12.
Vad skall vi göra för att höja servitörernas status?
– Man ska vara stolt över sin profession och yrke. Extrajobb och brist på något annat-inställning gör att det kan bli ett ”lågstatusyrke”, vi är till för att skapa en trevlig stund och upplevelse.
Jimmy Palmeklev, 39 år jobbar på Prinsen i Stockholm, är ursprungligen från Sveg. Han har tidigare bland
annat jobbat på Lejontornet, London Browns Hotel och UMU restaurants.
Vad tyckte du om det inledande teoriprovet?
– Jättebra med essäfrågorna. Det var verkliga situationer, inga svarta eller vita svar.
Hur ska vi göra för att höja vår yrkesrolls status?
– Göra det mer till ett yrke. Servitör är ett vagt begrepp och definition. Det behövs en utbildning eller
certifikat.
Läs mer om tävlingen på www.aretsservitor.se