Boxvin, praktiskt svenskt fenomen
Att boxvin eller bag-in-boxvin inte på långa vägar är lika populärt utomlands som i Sverige slås fast i en undersökning av Euromonitor International. Andelen sålda boxviner på Systembolaget är cirka 60 procent. Varför siffran är så hög i Sverige jämfört med andra marknader kan inte enbart bero på att boxen är så praktisk.
Motiveringen att det är så enkelt i båten, på landet, till picknick (som knappt någon gör enligt en tidigare publicerad undersökning på denna sida) håller inte. För det kan omöjligen vara så att vinälskare i andra länder tycker att boxen är mindre praktisk/=opraktisk/. Nej, den enda förklaringen och skillnaden är att vi har ett försäljningsmonopol, Systembolaget. Det är förmodligen omvägen till en så kallad spritbutik som är skäl till att man när väl där, köper så man klarar sig....och om det är fallet betyder det faktiskt att själva grundidén för Systembolagets berättigande, folkhälsan, är satt ur spel. Alla siffror från bolaget själva, från branschen och SORAD stärker ju även påståendet. Boxvin ökar fortfarande i försäljning, om än inte i lika snabb takt som för några år sedan.
Och om Systembolaget aldrig så mycket kampanjar för moderat alkoholintag (bra så) eller talar sig varma för aktsamhet runt ungdomars alkoholbeteende kan det inte förändra fakta att dagens köpbeteende och den på individnivå, faktisk konsumtionsmängd förändrats, till det sämre. Och det gäller bara när man talar om boxvin. Det som är så praktiskt.....
Notera att Kanada som också har ett monopol har en helt annan siffra. Jag får återkomma med anledning till varför skillnaden är så stor.
1. Sverige: 18% marknadsandel, räknat i antalet enheter. OBS: räknat i förpackningsenheter, inte i volym vin.
2. Sydafrika: 9%
3. Australien: 7.5%
4. USA: 7%
5. Danmark: 4%
6. Grekland: 3.5%
7. Frankrike: 2.5%
8. Ryssland: 2%
9. Kanada: 1.5%
10. Nederländerna: 1.5%
Källa: BK Wine, Euromonitor International: Global Wine: Challenges and Opportunities Facing the Wine Industry