Champagne - ett vin som blir allt populärare i Sverige
Nästan två miljoner liter champagne köptes på Systembolaget under 2020. Många associerar fortfarande champagne med en lyxig livsstil, men det är långt ifrån sanningen.
Prisvärt bubbel till nyår - här är listan
Varje år konsumerar vi svenskar flera miljoner liter mousserande vin. Trots att storsäljarna är prosecco och cava så är det fortsatt tveklöst champagne som är det mest prestigefulla av alla mousserande viner i sortimentet. Och siffrorna är tydliga; vi dricker allt mer av det franska mousserande vinet i Sverige.
Vi dricker mer och mer champagne för varje år som går. År 2016 köpte vi i Sverige strax under 1,6 miljoner liter på Systembolaget. Fyra år senare hade den siffran ökat till strax under två miljoner liter.
– Vi har i allra högsta grad märkt av att det blivit tuffare konkurrens på marknaden med allt fler länder som producerar bra mousserande viner, säger Carl Johan Svaton som är direktör för vin och öl hos Arvid Nordquist som ansvarar för importen av den prestigefulla champagnen Bollinger.
En generationsfråga
För många har champagne länge setts som något extravagant och lyxigt. Enligt Carl Johan Svaton har den bilden förändrats en hel del på sistone.
– Det är en generationsfråga. Jag tror att den äldre målgruppen fortsatt tänker på champagne som något som man dricker vid enbart speciella tillfällen. Den yngre generationen däremot är mycket mer flexibel och kan tänka sig dricka det när det passar.
Även pandemin har spelat in i att intresset för champagne ökat här i Sverige. Allt fler söker på det och försäljningen ökar.
– Det är en jättebrant kurva uppåt. Många har inte gått på restauranger eller rest i samma utsträckning som tidigare, och då har man fått hitta andra vägar att unna sig det lilla extra. Vi har märkt av en kraftig ökning hos oss kopplat till Bollinger.
"Det driver priserna uppåt"
Om Carl Johan Svaton får blicka framåt så tror han personligen att intresset för champagne i Sverige bara kommer bli större och större. Och det beror en hel del på att intresset för mousserande viner överlag ökat på senare år.
– Vi ser att det finns en ökad efterfrågan, men inte lika stor tillgänglighet, och det driver priserna uppåt. Folk är villiga att betala för bra mousserande viner i dag. Vi ser att den allra största delen av Systembolagets försäljning av champagne består av viner som kostar under 250 kronor. Den stora massan ligger med andra ord i ett lågt värdespann, och det är sprunget ur prosecco-trenden. När intresset är stort för mousserande vin så lyfter det även intresset för champagne.
Utmaningar med klimatet
Branschen överlag kommer dock ha utmaningar framöver, tror Carl Johan Svaton. Utmaningar som framförallt är kopplade till det förändrade klimatet.
– Om man blickar in i Champagne så har de sina utmaningar där. De har ett par tuffa årgångar bakom sig, och mycket handlar om tillgång och efterfrågan. Man tampas med nyckfullt väder och vi har sett att årets skörd, 2021, inte blev alls så bra som man hade hoppats.
Exakt vad framtiden har att utvisa kan ingen säga, men Carl Johan Svaton tror att vi i Sverige bara kommer bli mer och mer intresserade av det franska mousserande vinet.
– Allt pekar på det, efterfrågan blir bara större och större, och folk i dag är villiga att betala för hantverket champagne, avslutar Carl Johan Svaton.
Statistik på försäljning av champagne i Sverige
- 2020: 1 956 414 liter
- 2019: 1 786 252 liter
- 2018: 1 734 636 liter
- 2017: 1 663 202 liter
- 2016: 1 588 336 liter