Laddar annons
Champagne får en ny röst i Norden: Ska öka kunskapen ännu mer
20 Feb, 2024

Champagne får en ny röst i Norden: Ska öka kunskapen ännu mer

Nu står det klart att branschorganisationen Comité Champagne som representerar över 16 000 odlare i regionen, startar upp en nordisk gren, Champagne Bureau Nordics. Och i samband med det har PR-byrån Gastro PR fått i uppdrag att representera just Champagne Bureau Nordics.

För första gången någonsin kommer Champagne få en officiell samlad röst i Norden. Det är PR-byrån Gastro PR, med Elina Gregor som grundare, som nu fått i uppdrag att ansvara för kommunikationen, utbildningen och informationen inom den nordiska marknaden. 

– Vi är oerhört stolta över att landa detta prestigeuppdrag, som vi ser ska utvecklas under många år framåt. Som en nischad byrå med spetskompetens har vi haft möjligheten att sätta ihop ett helt unikt team. Vi ser fram emot att öka kunskapen ännu mer om en så pass viktig vinregion och underlätta för branschen i Norden, säger Elina Gregor, grundare av Gastro PR och nytillsatt Director of Champagne Bureau Nordics, i ett pressmeddelande. 

Sedan tidigare finns det totalt nio andra så kallade Champagne Bureaus runtom i världen. Just Comité Champagne grundades redan under andra världskriget, närmare bestämt 1941, och fungerar i dag som en oberoende branschorganisation som de representerar över 16 000 odlare och 350 champagnehus. Syftet med organisationen är att både bevara, skydda och även se till att kunskapen om området sprids. 

Maya Samuelsson och Maria Torén är en del av ledningen

Nu när norden kommer få en egen Champagne Bureau så kommer ledningen bestå av några kända profiler inom den svenska vinindustrin. Förutom Elina Gregor så kommer även Maya Samuelsson, främst känd för vintips hos TV4:s nyhetsmorgon och en av landets mest erfarna tävlingssommelierer, vara en del av ledningen. Hennes roll kommer främst bestå av att ansvara för utbildningsdelarna och bidra med sin mångåriga expertis. Även Maria Torén, vinjournalist, sommelier och vinprovningsledare, kommer vara en del av teamet. 

– Vi ser mycket fram emot att kommunicera med alla som har ett intresse för champagne: vinimportörer, journalister, sommelierer och kockar. Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med det allra senaste från regionen, fortsätter Elina Gregor.

Den nya organisationen kommer med andra ord främst utbilda och kommunicera med branschfolk i Norden, som media, kockar och sommelierer. 

-- Vi, det vill säga Maya, Maria och jag, har precis kommit hem från en utbildningsresa i Champagne och ser fram emot att komma i gång med verksamheten i Champagne Bureau Nordics som den första officiella PR-byrån för regionen i Norden. Vi känner oss mycket hedrade över detta uppdrag, avslutar Elina Gregor.