Laddar annons
7 Jun, 2009

Intervju med Ricardo Cotarella i Stockholm, februari 2009


Enligt Robert Parker, världskänd vinjournalist, är Ricardo Cotarella en av världens mest inflytelserika vinpersonligheter och Italiens svar på Frankrikes Michel Rolland (konsulterande vinmakare med världen som arbetsfält). Bland Cotarellas kunderna märks vinhus som Montevetrano, Lamborghini, Galardi, Sportoletti, Castello di Volpaia och många fler.

Välkommen till Stockholm Ricardo Cotarella…..

Berätta mer om din vin-filosofi?
Det är min 42:andra vinskörd jag bärgat 2008, vilket kan tyckas vara många, men att då tro att man kan allt vore förmätet. Det viktigaste för mig är att vara helt ärlig mot vinet. Man ska inte tro att man kan eller vet allt i yrket för att överraskningarna ligger alltid precis runt hörnet. Jag vet det!

Hur arbetar du?
Mitt recept för ett bra vin är alltid en mix mellan tre ingredienser.
Kemi, biologi och som sist fysik och då menar jag naturen. Dessa tre krafter ska jag omvandla från druvor till vin.

Som du ser det, är det skillnad mellan att göra vin idag jämfört med då du började. Oaktat den erfarenhet du byggt upp under åren?
En mycket stor skillnad är att skördedagen ligger cirka två eller till och med tre veckor tidigare än bara för 10 eller 15 år sedan. Att därför räkna 100 dagar från blomning till skörd är inte längre lika självklart. Den allt viktigare skördedagen väljs utifrån många parametrar. Det är mycket mer komplext än vad vi visste förr.

Varifrån får du kraft i ditt arbete, du har ändå över 100 vingårdar som kunder. Lägg till den egna egendomen Falesco, på gränsen mellan Lazio och Umbrien/Italien?
Ungefär hälften av min arbetstid tillbringar jag på universitetet där jag undervisar. Eleverna håller igång mitt sätt att tänka, reflektera och på sätt ger de mig mycket tillbaka till mitt egna arbete.

Du ville inte själv bli vinmakare, varför ändrade du dig?
Ånej, det ville jag verkligen inte. Men, mina föräldrar var det, så det var liksom helt självklart att bli det. Samtidigt var det en tillfällighet av att vara på rätt plats, vid rätt tid. i södra Italien ansågs det förr som omöjligt att göra kvalitetsvin. Jag blev helt enkelt intresserad.

Hur viktig är signaturen, menar smaken på vinet och att den kan kopplas till exempelvis dig eller till Michel Rolland?
Tveksamt om vi kan känna igen våra egna viner i en stor blindtest, ärligt. Så det är inte så tydligt som man gärna vill få det till. Däremot vet jag att vi har olika ingångar. För mig är det totalt ointressant att göra vin som ska visa på druvsorten. Jag vill göra vin av en druva vars smak speglar och visar karaktären av ursprungsområdet.

Betyder det att du aldrig tar hänsyn till varthän konsument-trenden lutar. Menar att endruvsvine och gärna rött vin med hyfsat hög alkoholhalt och söt frukt-bär-smak är i ropet?
Jag följer givetvis detta med stort intresse. Vi alla måste se vad som händer i branschen och vad unga, menar nya, konsumenter väljer att dricka.

Är du en kommersiell vinkonsult?
Jag lägger ner mycket arbete i min egen produktion för Falescos merlotvin där jag tittar och utvärderar vilka skillnader och nyanser som kommer fram i smaken beroende på var i vingården stockarna är placerade. Exempelvis kan nivå och höjdskillnader göra otroligt stor skillnad och helt olika viner.

Slutligen, varför har du fastnat för merlotdruvan?
Jag gillar den:-)!

På Systembolaget finns:
75291 Montiano 2005 , Lazio-Italien, 274 kr - toppvin idag men ochså för lagring!
75292 Vitiano 2006, Umbrien -Italien, 84 kr -  egendomens vardagsvin som man blir spontant glad av-bra köp!