Konsekvenser av covid-19, Stelios Boutaris på Kir-Yianni
Vinbanken har intervjuat Stelios Boutaris på Kir-Yianni. Nedstängningnarna i samhället har drabbat den grekiska vinindustrin hårt.
Stelios Boutaris på Kir-Yianni
-För Grekland är coronakrisen mycket värre än vad våra finanskriser har varit eller är. Då hade vi ändå turister som kom hit. Idag vet vi inget om nästa dag, säger Stelios Boutaris som är i sitt arbetsrum på vingården Kir-Yianni i Nordmakedonien, i nordvästra Grekland.
Stelios Boutaris tillhör en familj som i princip dominerat ninäringen i Grekland i snart 140 år. För drygt 20 år sedan lämnade hans pappa Yannis moderbolaget för att grunda egendomen Kir-Yianni nära staden Naoussa.
- Covid-19 har en psykologisk inverkan. I Naoussa, vår närmaste stad, har vi inte haft ett enda virusfall. Därför är vi som lever i nära inte så oroliga. Arbetet i vingårdarna har fortsatt som normalt. Att arbeta utomhus har också känts mer avkopplande, säger Stelios Boutaris.
Stor påverkan för Kir-Yianni
Däremot har Kir-Yiannis övriga verksamhet påverkats. Med försäljning som rasat dramatiskt och tillverkning som behövde stoppas, om än tillfälligt under 15 dagar i mars, för att man var tvungen att stänga vineriet. Sedan början av april är arbetet åter igång. Fast nu med halv personalstyrka på grund av dom hälsomässiga säkerhetsbestämmelserna.
Åttio procent av Kir-Yiannis försäljning går till restauranger. När restaurangerna stängde i Grekland sjönk försäljningen dramatiskt. Och detsamma som hände utomlands, hände även i Grekland.
-Tack gode Gud för Systembolaget och SAQ, det kanadensiska monopolet i Montreal! De var de enda länderna som fortsatte sälja vin, utbrister han.
Även varuhusen i Grekland har fortsatt med att beställa och där ökade försäljningen trots allt. Under maj månad var ökningen långsammare. Förklaringen tror Stelios Boutaris är att konsumenterna väntar på att restaurangerna skall öppna. Det sker den 25 maj.
Men trots dom positiva signalerna känner han sig ändå orolig,
-När grekerna går på restaurang är det inte bara för att äta. Människor vill umgås och det kanske inte fungerar om det blir för trångt. Jag är ganska osäker ...
2019 - årgången som försvann i Grekland
På grund pandemin med inställda vinmässor och planerade öppet hus aktiviteter hamnade de nya vinerna av årgång 2019 i skymundan. Många fick aldrig tillfälle att provsmaka årgång 2019, något som Stelios Boutaris beklagar eftersom vinerna är så bra.
Som andra vinproducenter har Kir-Yianni tagit hjälp av sociala medier, nätet plus att en ökande on-lineförsäljning raskt tagit vid annars traditionella försäljningskanaler. Med Warehouse 10, som är en digital plattform för marknadsföring och försäljning av utvalda premiumviner, har försäljningen rullat på. Det stora problemet nu, om än positivt, är i takt med att onlineförsäljningen ökar uppdagas brister i logistik och i infrastruktur. De nya försäljningskanalerna mäktar inte riktigt med, än vill säga.
Stelios Boutaris fruktar att 2020 möjligen kan vara ett förlorat år men han arbetar för att minska de negativa effekterna. I början av 2021 tror han att ekonomin vänder. En stor hjälp för branschen skulle vara om staten slopar den 24 procentiga höga momsen för besöksnäringen.
På det personliga planet ser han coronakrisen som en chans till omstart och eftertanke. Att kunna minska resandet och få mer tid över till familjen är ett plus. Trots oron över framtiden väljer han att vara optimistisk.
-Jag tillhör de som ser glaset halvfullt istället för halvtomt, säger han.
OM INTERVJUN
Intervjun hölls 21 maj 2020 via Google Meet och frågan som Vinbanken ställde handlade om konsekvenser av covid-19.
PROVA årgång 2018 av vita vinet Assyrtiko, snart är 2019 på gång,
ALLA INTERVJUER I SERIEN OM KONSEKVENSER AV COVID-19
Col d'Orcia i Montalcino, Italien.
Org de Rac ekologisk vinproducent, i Sydafrika
Joao Portugal Ramos, Portugal
Champagne Palmer, Frankrike
Cantine Riondo i Veneto, Italien
Cave de Turckheim Alsace, Frankrike
Kooperativ Ruppertsberger WZV Hoheburg, Pfalz Tyskland