Laddar annons
Trenden i Valpolicella – motsatsen till vad folk tror
25 Sep, 2023
Uppdaterad:
27 Sep, 2023

Trenden i Valpolicella – motsatsen till vad folk tror

I Sverige har vi de senaste åren haft en bild av Ripasso och Amaraone som viner med mycket toner av torkad frukt och med hög sötma. Men enligt en av områdets största experter, Andrea Lonardi, så är den bilden felaktig och det är snarare det motsatta som gäller i Valpolicella i dag.

Viner från Valpolicella har länge varit många svenskars favoriter. Kärleken till Amarone och Ripasso är påtaglig och för den gemene vindrickande svensken så har dessa en naturlig plats på vinhyllan. Men på senare år har trenden vänt rejält och försäljningen av viner från Valpolicella har dalat rejält, vilket vi på Vinbanken redogjort för vid ett flertal tillfällen.
– Såklart jag har förståelse för att folk har fördomar om Valpolicella. Hela området har länge följt konsumtionstrenderna och skapat viner för den internationella marknaden. Efterfrågan har helt enkelt varit en sådan där man velat ha söta och fruktiga viner, och då är det naturligt att man skapar sådana viner, berättar Andrea Lonarid som är Master of Wine och som arbetar för producenten Bertani i Valpolicella.
– Det går inte att jämföra Bertani med många andra i Valpolicella. För de flesta i Valpolicella exporterar sina viner till den internationella marknaden medan vi har majoriteten av vår försäljning nationellt. Vi har aldrig varit där att vi velat gå mot den internationella trenden med de söta vinerna från Valpolicella, för vi gjorde mer av en nationell stil som vi visste uppskattades i Italien. I Italien ville man aldrig ha den där stilen som blev populär i till exempel Sverige utan där är stilen på Valpolicella-viner en helt annan.

"Vi har aldrig förändrats"

Enligt Andrea Lonardi så håller detta nu på att förändras. Internationellt har de sett hur den söta och rustika stilen av viner från Valpolicella länge dalat och blivit allt mindre populär. Internationellt efterfrågar man istället fräscha viner från Valpolicella. Medan man i Italien har börjat gå åt motsatt håll där man efterfrågar den lite mer söta och rustika stilen.
– Vi har aldrig förändrats utan vi gör vin som vi alltid gjort vin. Nu ser vi mycket mer möjligheter utomlands, och mindre möjligheter nationellt med tanke på hur trenden ser ut. Nu börjar italienarna upptäcka vad ni i Sverige drack för 5-10 år sen, och de börjar gilla det.

"Känns som att stilen generellt kommer gå åt det fräschare hållet"

Även den yngre generationen har börjat uppskatta riktigt bra Valpolicella-viner, enligt Andrea Lonardi.
– I dag dricker yngre Valpolicella, bra Valpolicella, från till exempel enskilda vingårdar. Det har tagit tid men vi ser en förändring nationellt på synen på Valpolicella. Vi på Bertani är stolta över att vi aldrig tappade vår själ och det märks på marknaden nu att de uppskattar den här stilen som vi gör vin på. Jag tror definitivt att den fräscha stilen av vin bara kommer bli mer och mer populär då det är den stilen som blir mer efterfrågad internationellt.
– Det känns som att stilen rent generellt kommer gå åt det fräschare hållet med ren frukt, fortsätter Andrea Lonardi.
Även när det kommer till de lite ”tyngre” röda vinerna från Valpolicella, främst Amarone, så tror Andrea Lonardi att konsumenterna framöver kommer vara mer tydliga med vilken typ av Amarone de kommer vilja ha.
– Kommer vi dricka Amarone i framtiden? Självklart. Det är samma som med Napa Valley, det finns alltid ett tillfälle när det behövs sådana viner. Men jag tror att typen av Amarone kommer förändras och även här gå åt det mer fräscha hållet. Amarone är helt fantastiska viner och vi måste fokusera på den typen av viner, och faktiskt öppna dem vid speciella tillfällen, för det är speciella viner. Men det krävs att vi utbildar folk kring Amarone och visar att det faktiskt finns olika stilar, avslutar Andrea Lonardi.

Recension av vinerna

Catullo Valpolicella Ripasso Classico Superiore, Bertani, 2019 (lanseras i november)

Ett ungt, intensivt och fräscht vin där bären är de som får stå i rampljuset. Vi får en ung och bärig doft med mogna jordgubbar, syrliga körsbär, färska örter och en liten rökighet. Ett vibrerande och fräscht Ripasso-vin som inte påminner alls mycket om Ripasso som vi känner till det i Sverige. Här är det mer okomplicerat, bärigt, fräscht och vibrerande med en hög syra och en fin balans.

Amarone della Valpolicella Classico, Bertani, 2013 (lanseras i december)

Ett koncentrerat fortfarande ungt vin trots tio år på nacken. Ge det rejält med luft i samband med att du öppnar flaskan. Det är energiskt, vibrerande, komplext och koncentrerat, samtidigt som det är rejält fräscht och syrligt. Här bjuds vi på mogna jordgubbar, plommon, körsbär, choklad och kaffe i doften, men vi får även fram en ton av mynta, rabarber och apelsinskal. Det är intensivt och rejält imponerande. Det här är en lättare stil av Amarone som ändå bjuder på en komplexitet som imponerar.